۰ نفر

وزارت امور خارجه اعلام کرد؛

کاهش ١٠درصدی بودجه ارزی نمایندگی‌ های خارج از کشور وزارت خارجه

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 538972
کاهش ١٠درصدی بودجه ارزی نمایندگی‌ های خارج از کشور وزارت خارجه

وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مقایسه بودجه ارزی وزارت امور خارجه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بودجه ارزی وزارت امور خارجه در نمایندگی‌های خارج از کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهشی ۱۰درصدی دارد. همچنین این میزان نسبت به سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۶ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزارت امور خارجه در خصوص مقایسه بودجه ارزی این وزارتخانه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توضیحاتی به شرح زیر  ارائه کرد:

-  مقایسه بودجه ارزی وزارت امور خارجه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بودجه ارزی وزارت امور خارجه در نمایندگیهای خارج از کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهشی ۱۰درصدی دارد. همچنین این میزان نسبت به سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۶ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته است.

-  توجه مخاطبان محترم را به این نکته جلب می‌کند که معادل ریالی بودجه ارزی وزارت امور خارجه در سال ۱۳۹۹ بر اساس نرخ برابری  ۱۲۰.۰۰۰ ریال در قانون بودجه تصویب گردیده و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ نرخ برابری به  ۲۲۴.۰۰۰ ریال در قانون بودجه افزایش یافته و مورد محاسبه قرار گرفته است. بدین ترتیب در حالی که بودجه ریالی وزارت امور خارجه رشدی ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد، اما با توجه به ارزی بودن مصارف این وزارتخانه، نه تنها بودجه افزایش قابل ملاحظه ای نداشته بلکه کاهشی نیز بوده است.

-  در سال‌های اخیر و با افزایش محدودیت‌های ارزی کشور، وزارت امور خارجه در قالب اقدام‌هایی نظیر کاهش مبلغ فوق‌العاده اشتغال خارج از کشور، حذف و کاهش پست‌های غیرضروری در داخل نمایندگی‌ها، کاهش اعزام مأموران ثابت و موقت غیرضروری، کاهش مدت زمان مأموریت، بازگشت زودتر از موعد برخی از مأموران، اصلاح و بازنگری آیین‌نامه‌های مالی نمایندگی‌ها، اصلاح و بهبود فرایندهای مالی و مدیریتی و پشتیبانی نمایندگی‌ها و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات سامانه‌های الکترونیکی جهت انجام فعالیت‌های جاری نمایندگی‌ها، اقدام‌هایی را برای کاهش هزینه‌های این وزارتخانه به انجام رسانده است.

در پایان تاکید می نماید، صرفه جوئی در هزینه های وزارت امور خارجه در سال جاری نیز مانند سالهای گذشته در دستور کار این وزارتخانه است .