۰ نفر

کرونا، رنسانسی اجباری در آمریکا

۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۵۲
کد خبر: 538129
کرونا، رنسانسی اجباری در آمریکا

آلمان غربی و ژاپن که در طول جنگ جهانی دوم شکست خوردند و خسارات بسیاری را متحمل شدند، در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم رشد اقتصادی فوق تصوری را تجربه کردند، در حالی که بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی به‌عنوان برندگان این جنگ، نتوانستند اقتصاد خود را توسعه دهند. این پارادوکس، پرسش همیشگی جهانیان بوده است. سال 1982 مانکور اولسون، اقتصاددان تلاش کرد به این سؤال پاسخ دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اولسون در کتاب «ظهور و سقوط ملل» نتیجه می‌گیرد که آلمان و ژاپن دقیقاً به‌دلیل برهم خوردن نظم قبلی‌شان از رشد چشمگیری برخوردار شدند و در واقع ویران کردن الگوهای قدیمی، باعث باز شدن فضا برای ایده‌های جدید شد.

امروز نیز کووید 19 زندگی عادی امریکایی‌ها را مختل ساخت و همین وضعیت متزلزل می‌تواند منجر به رونق اقتصادی و احیای زندگی اجتماعی در این کشور شود. اخبار اخیر نشان می‌دهد، پس از چندین دهه رکود سرعت کارآفرینی، امریکایی‌ها سال 2020 را با 4.4 میلیون کسب و کار جدید به پایان رساندند که آماری درخور توجه است. ضمن اینکه در این مدت 38 درصد کارگران توانستند با توجه به قرنطینه‌های اجباری و آموزش‌های آنلاین، اطلاعات خود را به روز کنند.

در حالی که این رقم در سال 2019 تنها به 14 درصد می‌رسید. بجز این فرهنگ ترجیح مصرف بر پس‌انداز در امریکا تغییر کرد. از این‌رو انتظار می‌رود، امریکا وارد دوره جدیدی از حیات خود شود و از سه طریق آن را به تعادل رساند: نخست: تغییر قدرت از کارفرماها به کارگران. با حرکت به سمت پایان گرفتن کرونا، تولید در امریکا با سرعت قابل توجهی آغاز شده است.

بنابراین نیاز به کارگران به بالاترین میزان خود رسیده است. این باعث می‌شود کارفرماها برای جلب کارگران میزان دستمزدها و مزایا را افزایش دهند. دوم: به نظر می‌رسد کرونا باعث ایجاد توازن و تعادل بین شهرها و حومه‌ها شده است. کرونا باعث شد روند حرکت شهرنشینان به سمت حاشیه‌ها سرعت بیشتری بگیرد و ساکنان شهرهای بزرگی مثل نیویورک و سانفرانسیسکو تمایل بیشتری به زندگی در مناطق حومه‌ای داشته باشند. سوم: تعادل بین کار و زندگی: نیکلاس بلوم، اقتصاددان معتقد است انتظار می‌رود با توجه به افزایش تمایل‌ به دورکاری‌، تعداد روزهای در خانه کارمندان و کارگران از 5 درصد به 20 درصد برسد. این بویژه برای زنان که می‌توانند فرصت بیشتری برای رسیدگی به فرزندانشان داشته باشند، اهمیت زیادی دارد.

در کل چالش‌های کووید 19 نوآوری‌های زیادی برای جامعه امریکا دربرداشته است و جامعه در حال تغییری گسترده است. هیچ کس نمی‌داند پایان این اکتشاف و سفر جدید به کجا می‌رسد، اما بی‌تردید این سفر آغاز شده است.