۰ نفر

یک مقام آمریکایی؛

آمریکا می‌ خواهد توافق برجامی قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۴۳
کد خبر: 537410
آمریکا می‌ خواهد توافق برجامی قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود

یک مقام آمریکایی گفته دولت این کشور می‌خواهد توافق در خصوص بازگشت واشنگتن به برجام نهایی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک مقام آمریکایی به پایگاه آکسیوس گفته دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا می‌خواهد توافق در خصوص بازگشت به برجام قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود.

این مقام آمریکایی  گفته چنانچه روند مذاکرات به ماه آگوست که دوران انتقال ریاست‌جمهوری در ایران است کشیده شود، «نگران‌کننده» خواهد بود. او گفت: «اگر قبل از تشکیل دولت جدید به توافق نرسیم، مساله اینکه رسیدن به توافق تا چه حد در دسترس است نگران‌کننده خواهد بود.»

پیش از این «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی گفته بود برای حصول توافق «لازم است منتظر تشکیل دولت جدید در ایران ماند.»

مقام آمریکایی گفته این چارچوب زمانی «نگران‌کننده» است، نه به خاطر اینکه یک دولت محافظه‌کار قدرت را در ایران به دست می‌گیرد بلکه به این خاطر که هر چقدر مذاکرات، بدون وقوع گشایشی خاص ادامه داشته باشند، شانس موفقیت کمتر خواهد بود.

وی گفت: «ما برای انجام این کار زمان نامحدود در اختیار نداریم. نمی‌خواهم تقویم زمانی بدهم، اما ممکن است زمان به پایان برسد و ما به این نتیجه برسیم که نمی‌توانیم در زمانی معقول به توافق برسیم.»

این مقام آمریکایی با بیان اینکه تیم فعلی ایران در حال انجام «تعاملات جدی» است گفت می‌توان ظرف چند هفته آتی توافق را نهایی کرد. او گفت واشنگتن قصد ندارد مذاکرات را برای چندین و چند ماه ادامه دهد و تصور می‌کند که خواست ایرانی‌ها هم همین است.

او گفت: «نگاه کلی ما به این مساله بر اساس آنچه که ایرانی‌ها می‌گویند این است که انتخابات اثری بر روند این مذاکرات ندارد و تصمیم‌گیری‌ها قبل و بعد از انتخابات ادامه خواهند داشت و گفت‌وگوها در نتیجه انتخابات مختل نخواهد شد.»

او اضافه کرد: «ما به همان طریقی که تا الان مذاکره کرده‌ایم مذاکره خواهیم کرد. اینکه بعد از روی کار آمدن دولت جدید چه اتفاقی خواهد افتاد مساله جداگانه‌‌ای است اما امیدوارم قبل از آن زمان بتوانیم به توافق برسیم.»

مقام آمریکایی از توضیح درباره اینکه مهم‌ترین مانع بر سر توافق در خصوص برجام در حال حاضر چیست خودداری کرد. او با وجود این گفت که پیشرفت‌هایی هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم گام‌های هسته‌ای ایران حاصل شده است.

روز گذشته یک پایگاه خبری به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود یکی از موانع باقی‌مانده در مذاکرات وین درباره برجام تلاش ایران برای دریافت تضمین از آمریکا برای عدم تکرار تجربه خروج از این توافق هسته‌ای است.

وبگاه «دیپلماتیک» نوشته بود نمایندگان کشورهای مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای وین اذعان می‌کنند به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند اما هنوز اختلافاتی پابرجا است که برطرف نشده‌اند.

«سید عباس عراقچی»، مذاکره‌کننده ارشد ایران شامگاه پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: «می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم اتفاق مشابه خروج ترامپ از برجام توسط هیچ یک از روسای آینده آمریکا تکرار نخواهد شد».

در همین راستا دیپلمات‌های غربی به پایگاه دیپلماتیک گفته‌اند ایران به دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه ایالات متحده از برجام خارج نمی‌شود، اما از سوی دیگر طرف آمریکایی قادر به ارائه چنین ضمانتی نیست.»

مقام یک کشور غربی که خواسته نامش فاش نشود هم تأیید کرده همین مساله یکی از موانع حصول توافق در مذاکرات وین است. او گفت: «سعی می‌کنیم خلاق باشیم ولی اینکه بتوانیم تا کجا برویم، محدود است.»

یک دیپلمات حاضر در گفت‌وگوهای وین گفت این دور از مذاکرات ممکن است به منظور رایزنی‌های بیشتر کشورها با پایتخت جمعه شب متوقف شده و به دور بعدی موکول شد، اما این احتمال هم وجود دارد که مذاکرات تا سه‌شنبه ۱۱ ژوئن ادامه پیدا کنند.

یک مقام دیگر در وین هم گفته که احتمالاً وقفه کوتاهی در مذاکرات ایجاد خواهد شد، اما دقیقاً معلوم نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.