۰ نفر

نقض آتش بس غزه به دستور جانشین «نتانیاهو»

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۰۳
کد خبر: 537019
نقض آتش بس غزه به دستور جانشین «نتانیاهو»

«نفتالی بنت»، نخست وزیر دولت ائتلافی جدید اسرائیل تنها چند روز پس از تصاحب قدرت، با مجوز موشک‌باران بامدادی نوار غزه با نقض آتش‌بس اخیر، منطقه را به حالت آماده‌باش درآورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حمله 10 دقیقه ای پهپادها و جنگنده‌های اسرائیلی به ادعای سران رژیم صهیونیستی مواضع حماس در غرب خان یونس و جنوب غزه را زیر آتش گرفته است و رادیو حماس در غزه نیز هدف این حملات را اردوگاهی آموزشی در نوار غزه اعلام کرد که به رغم گستردگی تلفاتی نداشته است.

«حازم قاسم»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در پی این حمله در پیامی توئیتری اعلام کرد: «بمباران صهیونیست‌ها در نوار غزه تلاشی ناموفق برای جلوگیری از همبستگی و مقاومت مردم فلسطین با شهر قدس است. از سوی دیگر این حملات با هدف سرپوش گذاشتن به سردرگمی رژیم صهیونیستی در سازماندهی راهپیمایی به اصطلاح «پرچم» صورت گرفته است.»

به باور کارشناسان «نیویورک تایمز»، افزایش تنش‌ها در اراضی اشغالی و نوار غزه، آزمون نخست و مهم دولت ائتلافی جایگزین «نتانیاهو» به شمار می‌رود که با وعده تحولات اجتماعی، اقتصادی و جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های تنش‌آفرین روی کار آمده است. با این حال جرقه اصلی این حملات با مجوز «نفتالی بنت» راستگرا برای برگزاری راهپیمایی پرچم آن هم از محله‌های فلسطینی قدس روشن شد و تظاهرکنندگان که از سوی «نتانیاهو» نیز حمایت می‌شدند، با شعارهای ضد اعراب و ضد فلسطینی این آتش را شعله‌ورتر کردند. اتفاقی که با خشم احزاب چپ و اعراب ساکن اراضی اشغالی همراه شد و «یائیر لاپید»، شریک «بنت» که در این دوره بر کرسی وزارت خارجه نشسته است نیز اقدام افراطی‌های صهیونیست را به نقد کشید و آن را نژادپرستانه خواند: «چطور می‌توان در یک دست پرچم گرفت و همزمان مرگ اعراب را فریاد زد. این افراد نه یهودی هستند و نه اسرائیلی و لکه ننگ اسرائیل هستند.»

احزاب چپگرا و اعراب متحد با دولت ائتلافی نیز با اشاره به توهین صهیونیست‌های افراطی به ساکنان محله‌های فلسطینی‌نشین قدس و مجروح شدن دست‌کم 30 نفر از آنها، این اقدامات را تحریک کننده خوانده و محکوم کردند: «این گونه رفتارها توهین به فلسطینی‌ها است که همچنان امیدوارند روزی بتوانند از پایتخت فلسطین؛ قدس جشن و پایکوبی کنند.»

به نوشته «الجزیره»، منصور عباس رهبر حزب عرب متحد نیز اقدام افراطی‌های حاضر در راهپیمایی را پوششی برای اقدامات مخرب سیاسی با هدف فروپاشی دولت ائتلافی جدید عنوان کرد و گفت: «پلیس و نیروهای امنیتی باید این راهپیمایی را متوقف می‌کردند.» به رغم این واکنش‌ها به نظر می‌رسد «نفتالی بنت»، نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی که پیش‌تر نیز بارها به ارسال بالن‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها معترض بود، برای نشان دادن ضرب شستی به مقاومت، دستور این حمله را صادر کرده است.

این در حالی است که به نظر نمی‌رسد مقامات این رژیم در اوج بحران‌های داخلی و کمتر از یک ماه بعد از تقابل همه‌جانبه اسرائیل و مقاومت که شلیک بیش از 4 هزار موشک و راکت به اراضی اشغالی، سران صهیونیست را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرد، عزمی برای آغاز جنگی دیگر داشته باشد.

همان طور که شبکه «کان» اسرائیل هم اعلام کرده است این رژیم به تشکیلات خودگردان و اردن اطمینان داده که منطقه را دچار تنش نکند.

حماس دستور مقابله نداده است

گرچه حماس ارسال بالن‌های آتش‌زا به جنوب اسرائیل را پاسخی به اهانت‌های افراطی‌های حاضر در راهپیمایی پرچم اعلام کرده است اما در برهه فعلی پاسخ موشکی به اسرائیل را به مصلحت ندانسته و مقابله را به زمانی مناسب‌تر موکول کرده است.

این در حالی است که به گزارش «روسیا الیوم»، محبوبیت حماس پس از پیروزی نیروهای مقاومت در نبرد اخیر افزایش داشته و حدود 70 درصد مردم خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی هستند تا حماس رهبری فلسطین را در دست گیرد.  

شاید همین نظرسنجی‌ها نیز زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورده است تا به نوشته «العالم»، «میخاییل میلشتاین»، ژنرال صهیونیست و رئیس بخش فلسطین در سرویس اطلاعات نظامی موسوم به امان توصیه‌ای خطرناک به دولت ائتلافی جدید داشته باشد: «حماس به ثبات امنیتی نسبی در کرانه باختری به عنوان یکی از چالش‌های راهبردی می‌نگرد. اما برای جلوگیری از قدرت گرفتن حماس و بروز انتفاضه سوم، هماهنگی‌ها با تشکیلات خودگردان در تمامی سطوح باید تقویت شود.»