۰ نفر

جزییات دیدار پوتین و بایدن چه بود؟

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۹
کد خبر: 536608
جزییات دیدار پوتین و بایدن چه بود؟

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه جزییات دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن سران روسیه و آمریکا در ژنو را اعلام کرد و گفت: این دیدار حدود پنج ساعت به درازا خواهد کشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پسکوف روز سه شنبه به رسانه ها گفت: دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا فردا (چهارشنبه) در ویلای لا گرانژ در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد و بین چهار تا پنج ساعت طول خواهد کشید.  

سخنگوی رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه نمی دانم که کنفرانس مطبوعاتی بایدن پس از دیدار با پوتین برگزار می شود یا خیر، افزود: اما بطور رسمی اعلام می کنم نشست مطبوعاتی پوتین بلافاصله پس از دیدار با بایدن برگزار خواهد شد.

 یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه نیز امروز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که این ملاقات نخستین دیدار پوتین و بایدن به عنوان رهبران روسیه و آمریکا است، اظهار داشت: دیدار پوتین و بایدن ساعت یک بعدازظهر به وقت ژنو و ساعت دو بعدازظهر به وقت مسکو برگزار می شود.  

 به گفته وی شرایط خوبی در ویلای لا گرانژ برای مذاکرات سران روسیه و امریکا فراهم شده و برای نشست مطبوعاتی پوتین خیمه ویژه ای در محوطه ویلا برپا شده است.

اوشاکوف خاطرنشان کرد که در ابتدا پوتین با رییس جمهوری سوئیس دیدار می کند و پس از سخنان کوتاهی از سوی میزبان ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا راهی کتابخانه ویلا برای مذاکره خواهند شد.  

سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفت که در ابتدا سران روسیه و آمریکا دیدار تک به تک خواهند داشت که در آن سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و انتونی بلینکن همتای آمریکایی وی نیز حضور خواهد داشت و سپس مذاکرات در حضور هیات های دو کشور ادامه می یابد.  

روابط آمریکا و روسیه طی سالهای اخیر دوره  سختی را پشت سر می گذراند. در مارس ۲۰۱۴(اسفند۱۳۹۳) بود که به بهانه بحران داخلی اوکراین در دولت باراک اوباما روابط دو طرف تیره شد.

دونالد ترامپ، که در انتخابات ریاست جمهوری در ۸ نوامبر ۲۰۱۶(مهر ۱۳۹۵) پیروز شد، بارها  برای بازگشت به گفت و گوها اظهار تمایل کرده بود با این حال در عمل، واشنگتن به خط مقابله خود ادامه داد و از ابزارهای اقتصادی، نظامی - سیاسی، تبلیغاتی و سایر ابزارها علیه روسیه استفاده کرد و صدها شهروند و شخصیت حقوقی روسیه را تحت محدودیت های مختلف قرار داد و دهها بسته تحریمی علیه مسکو اعمال کرد.

آخرین حرکت تحریمی واشنگتن علیه مسکو همین ماه پیش بوده است که آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و بسته جدید تحریمی در مورد این کشور وضع کرد و البته و در پاسخ روسیه نیز ۲۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.