۰ نفر

نمایندگان کنگره آمریکا؛

هر توافقی با ایران باید توسط کنگره ارزیابی شود

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبر: 536479
هر توافقی با ایران باید توسط کنگره ارزیابی شود

تعدادی از نمایندگان آمریکا در نامه ای به دولت این کشور گوشزد کردند که در صورت حصول هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، متن این توافق باید به همراه گزارش راستی‌آزمایی دقیق به کنگره ارائه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ۲۲ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور تأکید کردند که هر توافق هسته‌ای جدید با ایران باید برای بررسی و ارزیابی به کنگره فدرال ارائه شود.

در ابتدای این نامه با اشاره به ادامه یافتن مذاکرات غیرمستقیم هیأت آمریکایی با ایران و گروه ۱+۴ در وین برای احیای برجام آمده است: «قانون، رییس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که ظرف ۵ روز از حصول هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، آن را به همراه گزارش ارزیابی راستی‌آزمایی دقیق و گواهی‌های مربوطه به کنگره ارائه کند».

در بخشی از این نامه ادعا شده که به دلیل موارد نقض برجام از سوی ایران (!) بازگشت صرف به این توافق غیرممکن خواهد بود، زیرا عدم پایبندی تهران به تعهدات خود ذیل برجام (ماهیت) این توافق را تغییر داده است!

در این نامه که به ابتکار «مایکل مک‌کال» نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی کنگره تهیه شده، آمده است که «با توجه به تغییرات مهم و اساسی در زمینه استراتژیک، هر گونه توافق آتی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که ایالات متحده را به اقدام متعهد می‌کند، به طور آشکار یک توافق جدید را تشکیل می‌دهد که مطابق با قانون "42 U.S.C. 2160e" باید به کنگره ارائه شود».

در پایان این نامه آمده است: «ما مشتاقانه منتظر فرصت برای بررسی و ارزیابی یک چنین توافقی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که این توافق به حل و رفع تهدیدهای هسته‌ای و سایر تهدیدهای ایران علیه ایالات متحده و شرکا و متحدانمان می پردازد».