۰ نفر

خوش خیالی‌ های یک رییس جمهور سابق

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۲
کد خبر: 534044
خوش خیالی‌ های یک رییس جمهور سابق

یک روز پس از رونمایی رسانه‌ها از نقش مارک میدوز رییس ستاد کارکنان ترامپ در تحت فشار گذاشتن وزارت دادگستری به منظور یافتن راهی برای تغییر نتایج انتخابات 2020، دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا دور تازه‌ای از فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا که همچنان امکان فعالیت در فیس‌بوک، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی را ندارد، می‌کوشد تا به هر وسیله ممکن تاثیرگذاری خود را روی روندهای سیاسی حفظ کند و بتواند به صدر اخبار بازگردد.

در همین راستا دونالد ترامپ ظهر روز شنبه به وقت محلی عازم کارولینای شمالی شد تا در نشستی که با حضور تعدادی از طرفدارانش و سران حزب جمهوری‌خواه در این ایالت برگزار می‌شد، حضور پیدا کند.  تحلیلگران معتقدند ترامپ می‌خواهد تحت هر شرایطی به عنوان بانفوذترین فرد در حزب جمهوری‌خواه باقی بماند. در حزب جمهوری‌خواه اما دیدگاه یکسانی پیرامون او وجود ندارد؛ در حالی که نظرسنجی‌ها همچنان از نگاه مثبت اکثریت بدنه رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به ترامپ حکایت دارد، برخی نظیر میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا ترامپ دیگر وجود ندارد.

برخی دیگر نظیر سناتور ریک اسکات از فلوریدا نیز بر این باورند که باید از ظرفیت رییس‌جمهور پیشین در راستای باز پس‌گیری اکثریت سنا و مجلس نمایندگان بهره برد. مایکل بشلوس، تاریخ‌نگار و پژوهشگر زندگی روسای جمهوری امریکا در این خصوص می‌گوید: «رفتارها و اقداماتی که از جانب ترامپ صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد او از آن دسته روسای جمهوری نخواهد بود که پس از شکست یا کناره‌گیری، از صحنه سیاست محو می‌شوند. او می‌خواهد به هر نحو ممکن در این رقابت باقی بماند.»

ترامپ برای بازگشت به قدرت همچنان استراتژی تبلیغاتی مشابهی با دوره‌های قبل (2016 و 2020) در پیش گرفته است. او از یک سو مهاجران و خارجی‌ها را از عوامل اصلی وضعیت بد زندگی امریکایی‌ها توصیف می‌کند و از دیگر سو می‌کوشد با حملات پیاپی به حزب دموکرات در مسیر تضعیف پایگاه رای آبی‌ها گام بردارد. او در سخنرانی روز شنبه خود در شهر گرینویل ایالت کارولینای شمالی نیز بار دیگر همین راهبرد را در پیش گرفت.

ترامپ در کنوانسیون ایالتی حزب جمهوری‌خواه گفت: «جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۲ (انتخابات کنگره) فرصت فوق‌العاده‌ای خواهند داشت و بقا به انتخاب جمهوری‌خواهان در تمامی سطوح بستگی خواهد داشت.» او افزود: «مرز کشورمان کاملا باز است و مهاجرت غیرقانونی سر به فلک کشیده است. مواد مخدر به داخل کشور سرازیر می‌شود، قیمت بنزین در حال افزایش است و صنایع‌مان در معرض حملات سایبری قرار دارند. این به معنای عدم احترام به کشورمان و به رهبران‌مان است و صحبت‌هایی از تعظیم رهبران‌مان در برابر چین به گوش می‌رسد.»

ترامپ در ادامه نظرات کارشناسانی که او را به تضعیف دموکراسی متهم می‌کنند رد کرد و گفت: «من آن کسی نیستم که تلاش می‌کند تا دموکراسی امریکا را متزلزل کند. من کسی هستم که تلاش می‌کند دموکراسی امریکا را حفظ کند.» او در پایان با اشاره به تناقض دکتر آنتونی فائوچی و رسانه‌های جریان اصلی امریکایی که در دوره او معرفی چین به عنوان عامل اصلی شیوع ویروس کرونا را «تئوری توطئه» می‌خواندند و اکنون با این ایده همسو شده‌اند، تاکید کرد: «همه کشورهای جهان باید به چین صورت حسابی را برای دریافت ۱۰ تریلیون دلار به عنوان غرامت برای خسارت‌هایی که چینی‌ها باعث آن شدند، ارایه دهند و این کمترین غرامتی است که می‌توان از چین به خاطر پاندمی کرونا درخواست کرد.» 

رییس‌جمهور سابق امریکا همچنین دولت بایدن را مقصر بحران مرز جنوبی کشور دانست و گفت: دموکرات‌ها امریکا را به یک پناهگاه و مخفیگاه برای بیگانگان جنایتکار تبدیل کرده‌اند. مساله این مرز تازه آغاز فجایع دولت بایدن است. او افزود: «بایدن علنا توسط مذاکره‌کنندگان چینی و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به تمسخر گرفته می‌شود. آنها به بایدن طعنه می‌زنند و به او می‌خندند و آنها کشورمان را تحقیر می‌کنند.»

در ابتدا گمان می‌رفت که لارا ترامپ، عروس رییس‌جمهور پیشین امریکا قرار است از کارولینای شمالی برای حضور در انتخابات سنا 2022 کاندید شود و تصور می‌شد که به همین دلیل دونالد ترامپ این ایالت را برای شروع دور تازه فعالیت‌های انتخاباتی برگزیده است اما هر چند که لارا ترامپ این احتمال را در سخنرانی کوتاه خود رد نکرد، در واپسین ساعات روز شنبه مشخص شد او قصد ندارد وارد فضای انتخابات شود. نیویورک‌تایمز گزارش داده است که مارک میدوز، رییس ستاد کارکنان کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تصمیم دارد برای دستیابی به کرسی سنای کارولینای شمالی در انتخابات 2022 وارد رقابت شود. با این حال او نیز راه راحتی برای پیروزی در انتخابات ندارد.

اولین چالش میدوز

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز یکشنبه گزارش داد که ایمیل‌های افشا شده از مارک میدوز نشان می‌دهد در هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ، میدوز مرتبا وزارت دادگستری را تحت فشار می‌گذاشت تا این وزارتخانه راهی برای متوقف کردن روند انتقال قدرت و ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 پیدا کند. به نوشته سی‌ان‌ان، میدوز از اواخر دسامبر سال گذشته تا اواسط ژانویه، 5 ایمیل به وزارت دادگستری ارسال کرده که طی آنها خواسته شده به تخلفات انتخاباتی در ایالت‌های جورجیا و نیومکزیکو رسیدگی شود و در آنها مدام بر تئوری‌های اثبات نشده‌ای نظیر اینکه ترامپ برنده انتخابات است، تاکید می‌شد.

این ایمیل‌ها در جریان تحقیقات کمیته قضایی سنا پیرامون نقش وزارت دادگستری در تلاش‌ها برای بازگرداندن نتیجه انتخابات به نفع ترامپ افشا شده است. دیک دوربین، سناتور ارشد ایالات ایلینویز در این باره می‌گوید: «نتایج تحقیقات ثابت می‌کند که مقامات ارشد دولت ترامپ چگونه درصدد تحت فشار قرار دادن وزارت دادگستری بوده‌اند.» به گفته او، این یک هشدار بسیار جدی برای دموکراسی امریکاست و نادیده گرفتن آن باعث می‌شود تبعات زیادی دامن دموکراسی را بگیرد. سخنگوی مارک میدوز تاکنون حاضر نشده پیرامون این خبر اظهارنظر کند. 

ترامپ و تئوری استیضاح بایدن

خود ترامپ نیز برنامه‌هایی برای روزهای پیش‌رو دارد. در ابتدا گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود که دونالد ترامپ می‌خواهد برای به دست آوردن یک کرسی در سنا اقدام کند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر او حتی به حضور در مجلس نمایندگان نیز رضایت دارد. دونالد ترامپ روز جمعه در مصاحبه‌ای با یک مجری رادیویی محافظه‌کار گفت که ممکن است نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان امریکا در سال ۲۰۲۲ را در نظر بگیرد و تاکید کرد که این ایده «جالب» است. به گزارش بیزنس اینسایدر، استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق امریکا نخستین‌بار در ماه فوریه ایده پیگیری ریاست مجلس نمایندگان امریکا از سوی ترامپ را مطرح و وین آلین روت، مجری رادیویی محافظه‌کار نیز در مصاحبه با او این مساله را بازگو کرد.

ترامپ در خصوص این پیشنهاد گفت: این بسیار جالب است بله شما می‌دانید این بسیار جالب است. ترامپ از این صحبت کرد که برخی پیشنهاد نامزدی او برای مجلس سنا را داده‌اند. او در پاسخ به مجری گفت: اما شما می‌دانید چطور است، ایده شما ممکن است بهتر باشد و بسیار جالب است. دونالد ترامپ از زمان شکست خوردن به جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به طرح بیانیه‌های مبهمی در خصوص آینده سیاسی خود پرداخته است. او چند بار نیز تلویحا به این اشاره کرده که ممکن است در انتخابات سال ۲۰۲۴ مجددا برای ریاست‌جمهوری نامزد شود. اظهارنظر اخیر او نیز بلافاصله بعد از آن مطرح شد که فیس‌بوک ممنوعیت فعالیت ترامپ در این شبکه اجتماعی را برای دست‌کم دو سال دیگر تمدید کرد.

رییس‌جمهوری سابق امریکا در خصوص نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان باید به این فکر کند که از چه منطقه‌ای برای این مجلس نماینده شود. او در صورت نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان ممکن است با نانسی پلوسی دموکرات که در ژانویه ۲۰۲۱ مجددا به این سمت انتخاب شد، رقابت کند.