۰ نفر

مولود چاووش اغلو؛

توافق فروش پهپادهای پیشرفته به اوکراین تجارت است

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۲۸
کد خبر: 532863
توافق فروش پهپادهای پیشرفته به اوکراین تجارت است

رییس دستگاه دیپلماسی ترکیه از توافق فروش پهپادهای پیشرفته بیرقدار به اوکراین که مسکو با آن مخالف است، دفاع کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزیر خارجه ترکیه از فروش پهپادهای ساخت این کشور به اوکراین دفاع کرد و گفت، این تجارت است و توافق با اوکراین سال‌ها پیش منعقد شد.

به نوشته وبگاه «یوکرین وایر» «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری در «آتن» پایتخت یونان در پاسخ به انتقادهای روسیه در زمینه فروش پهپادهای «بیرقدار» به اوکراین گفت: «هیچکس نباید از فروش هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین آزرده خاطر شود. این تجارت است. توافق با اوکراین سال‌ها پیش منعقد شد.»

 وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت، آنکارا نیز در زمینه فروش موشک و سایر تجهیزات از سوی روسیه به سوریه و سایر کشورها هیچگونه دخالتی نکرد.

 رییس دستگاه دیپلماسی ترکیه در زمینه شبه جزیره کریمه نیز گفت: «موضع ما در این زمینه به خوبی مشخص است. ما درباره این مسئله با روس‌ها گفت‌وگو می‌کنیم و بر این باوریم که راه حل این مسئله در گروی مذاکرات سیاسی است.»

وزیر خارجه روسیه و سایر مقام‌های این کشور اخیرا نسبت به فروش سلاح به اوکراین از سوی ترکیه و برخی کشورهای دیگر انتقاد کرده بودند.

چندی قبل رسانه‌ها گزارش دادند که ارتش اوکراین برای اولین بار از پهپاد ترکیه‌ای بیرقدار تی بی-2 برای ماموریت شناسایی در منطقه «دونباس» استفاده کرد. این پرواز در تاریخ 9 آوریل 2021 انجام و از سوی وزارت دفاع اوکراین تایید شده است.

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه چندی قبل در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «اکیداً توصیه می‌کنیم که همکاران ترکیه‌ای ما شرایط را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و مانع احساسات نظامی‌گری کی‌یف شوند.»

وی گفت که تشویق اقدامات تهاجمی اوکراین در قبال انضمام کریمه به خاک روسیه به معنای تجاوز به تمامیت ارضی کشور روسیه استو ما امیدواریم آنکارا رویکرد خود را براساس نگرانی‌های مشروع ما تنظیم کند.

ترکیه، به همراه سایر اعضای ناتو از انضمام کریمه در سال 2014 توسط مسکو انتقاد کرد و ترکیه  در سال 2019 نیز هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین فروخت. «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه ماه گذشته در بحبوحه تجمع نیروهای روس در مرزهای خود با اوکراین، متعهد به حمایت از کی‌یف شد.