۰ نفر

دیپلمات ارشد روس: داستان معاهده آسمان‌ های باز به پایان رسیده است

۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۵۰
کد خبر: 531643
دیپلمات ارشد روس: داستان معاهده آسمان‌ های باز به پایان رسیده است

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به اینکه آمریکا دیگر به معاهده آسمان‌های باز برنمی‌گردد و روسیه نیز به زودی از این معاهده خارج می‌شود، معاهده آسمان‌های باز را داستانی پایان‌یافته دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه در پیامی توئیتری از معاهده آسمان‌های باز به عنوان یک داستان پایان‌یافته یاد کرد.

این دیپلمات ارشد روس در واکنش به قطعی شدن تصمیم آمریکا برای بازنگشتن به معاهده آسمان‌های باز و خروج قریب‌الوقوع روسیه از این معاهده، در توئیتر نوشت: «داستان معاهده آسمان‌های بازر پایان یافته است. ایالات متحده به این معاهده باز نخواهد گشت و روسیه نیز به زودی از آن خارج خواهد شد.

وی افزود: «اروپایی‌ها مانند قضیه معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) عملاً موضعی بی‌تفاوت اتخاذ کردند، چنان‌که گویی این معاهده هیچ ارتباطی با امنیت اروپا نداشته است.»

صبح امروز وزارت امور خارجه روسیه تأیید کرد که یادداشت مربوط به تصمیم گیری قطعی ایالات متحده درباره عدم بازگشت به معاهده آسمان‌های باز را دریافت کرده است. مقامات مسکو هنوز تفسیری در این رابطه ارائه نداده‌اند.

پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خبری خود گزارش داده بود که واشنگتن در آستانه نشست سران آمریکا-روسیه، به مسکو اطلاع داده که به پیمان آسمان‌های باز برنخواهد گشت.

وزارت امور خارجه روسیه در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی ماه) از آغاز تشریفات داخلی برای خارج شدن این کشور از معاهده آسمان‌های باز خبر داده بود. این تصمیم بعد از خروج طرف آمریکایی از این توافقنامه بین المللی و نادیده گرفتن پیشنهادهای مسکو درباره تضمین کشورهای اروپایی برای عدم دسترسی واشنگتن به اطلاعات بدست آمده در چارچوب پروازهای بازرسی اتخاذ شد.