۰ نفر

چرا سفر دیپلماتیک ظریف به اروپا مهم بود؟

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹
کد خبر: 531324
چرا سفر دیپلماتیک ظریف به اروپا مهم بود؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی سفرهای اخیر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای اروپایی پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، مرتضی مکی درباره اهمیت این سفرها گفت: سفر اقای ظریف به کشورهای اروپایی آن هم پس از سفری که به کشورهای منطقه ای داشت در راستای احیای برجام و تقویت مناسبات منطقه ای ایران و تقویت مناسبات با کشورهای اروپایی که روابط خوبی با ایران داشته اند، بود. رویکرد و دیدگاه این کشور های اروپایی می تواند در روند احیای برجام و روابط کشورهای اروپایی با ایران بعد از احیای توافق هسته ای بسیار موثر باشد.

کشورهای اروپایی که ظریف به آنها سفر کرد اسپانیا، ایتالیا و ایرلند بود و قرار بود به اتریش هم سفر کند که به علت سیاست های وین به تعویق در آمد. اتریشی ها هم به خوبی علت را درک کردند و اعلام کردند که این اتفاق ربطی به روابط دو کشور و نشست های وین نخواهد داشت. سفر ظریف به این کشورهای اروپایی می تواند در راستای روند احیای توافق هسته ای باشد.

وی در ادامه در خصوص نقش کشورهای اروپایی در حفظ برجام نیز گفت: یکی از تهدیدهایی که روند احیای برجام را تهدید می کند می تواند کارشکنی های رژیم صهیونیستی باشد. سیاست های مخالفتی  نتانیاهو و مشکلاتی در کنگره علیه بازگشت به برجام وجود دارد. در داخل برخی از کشورهای اروپایی همچنان نفوذ صهیونیست ها و عربستان فعال است. این دیدگاه ها اینطور است که در بسیاری از کشورهای اروپایی نگاه یکسانی وجود ندارد در فرانسه و المان مثلا صداهایی علیه این مذاکرات شنیده می شود.

اگر بایدن نخواهد آنطور که باید و شاید به برجام برگردد و مذاکرات به نتیجه نرسد دیدگاه کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا برای احیای مذاکرات برجام قطعا می تواند برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا جهت حفط برجام و تحت فشار قرار دادن اتحادیه کارساز باشد.سفر همزمان ظریف به کشورهای اروپایی در حالی که مذاکرات برجام ادامه داشت می تواند تاکیدی بر این موضوع باشد.

این کارشناس در ادامه در خصوص اهمیت مناسبات ایران با اروپا گفت: مناسبات ایران با کشورهای اروپایی در چهار دهه گذشته کم تر تحت تاثیر دولت ها بوده است. چه دولتهای چپ و چه راست در این کشور ها بر روی کار آمده، روابط نسبتا خوبی بین ایتالیا و اسپانیا و ایرلند با ایران وجود داشته است.

هر چند آنها بر اساس سیاست های اتحادیه اروپا مواضع یکسانی می گرفتند. اما انچه که مربوط به روابط دو جانبه بوده، روابط خوبی وجود داشته حتی زمانی که تنش بین ایران و اروپا وجود داشته این دسته از کشور ها مواضع دوستانه تر و نرم تری می گرفتند. این برای ایران یک ظرفیت است تا بتواند روابط حسنه در شرایط سخت و دشواری که تهران با آن روبه روست را حفظ کند و از این فرصت ها استفاده کند.