۰ نفر

هراس مشترک واشنگن و سئول از پیونگ یانگ

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۳۵
کد خبر: 530029
هراس مشترک واشنگن و سئول از پیونگ یانگ

نگرانی امریکا و کره جنوبی از پیشرفت‌های هسته‌ای کره شمالی و عدم تمایل «کیم جونگ اون» برای تعامل در این زمینه، بحث داغ نخستین نشست رؤسای جمهوری دو کشور در کاخ سفید بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «جو بایدن»، رییس جمهوری امریکا در حالی که پیش‌تر مدعی شده بود با استراتژی متعادل‌تر از «باراک اوباما» و جدی‌تر از «دونالد ترامپ»، تعامل با کره شمالی را در دستور کار خواهد داشت در آستانه این مذاکرات برای بسترسازی روابط دیپلماتیک با کره شمالی «سانگ کیم»، از مقامات کهنه کار وزارت خارجه را به عنوان نماینده امریکا در حوزه کره شمالی مشخص کرد.

وی در نشست خبری مشترک پس از دیدار با «مون جائه این»، همتایش از کره جنوبی با ابراز نگرانی عمیق از تحولات هسته‌ای شبه جزیره کره گفت: «هدف نهایی ما خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است اما هیچ شکی نیست که این اقدام در رابطه با کره شمالی بسیار دشوار خواهد بود. ما هر دو نگران شرایط هستیم. در عین حال هم امریکا و هم کره جنوبی تمایل به برقراری روابط دیپلماتیک با کره شمالی دارد تا بتوانیم گام‌های مؤثری در کاهش تنش‌ها نیز برداریم.»

به باور کارشناسان «الجزیره»، کاخ سفید در حالی در تدارک این نشست است که پیونگ یانگ از زمان روی کارآمدن «جو بایدن» به مذاکره با امریکا اظهار بی‌تمایلی کرده است. از سوی دیگر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به‌رغم فشارهای تحریمی امریکا هیچ عزمی برای توقف ساخت بمب هسته‌ای ندارد. گرچه آمارها نشان می‌دهد این کشور با وجود پیشرفت‌های هسته‌ای بسیار در زمینه تسلیحاتی در طول سال‌های اخیر از آزمایش این سلاح‌های مرگبار خودداری کرده و به گفته مقامات این کشور دستاوردهای خود را به عنوان ابزار بازدارنده در برابر تجاوزات دشمنانش نگه داشته است.

در این میان «جو بایدن» که مصرانه در انتظار چراغ سبز رهبر کره شمالی برای دیدار رسمی با این کشور است، با وجود این شرایط برای حفظ پرستیژ امریکایی‌اش شروطی نیز برای «اون» تعیین کرده است: «رهبر کره‌شمالی باید حاضر به مذاکراه درباره تسلیحات هسته‌ای خود باشد. البته روش ما با اسلافمان متفاوت است. چراکه ما حاضر به دادن همه امتیازات مورد نظر او برای مشروعیت دادن به کره شمالی در جهان نیستیم.»

از سوی دیگر روابط با کره شمالی برای «مون» که تنها یک سال تا پایان ریاست جمهوری‌اش فرصت باقی است یک هدف بزرگ دیپلماتیک به شمار می‌رود و به همین دلیل نیز نخستین سفر رییس جمهوری این کشور به واشنگتن با محور دیپلماسی و بسترسازی روابط با کره شمالی انجام شده است. «مون» پس از مذاکره با رییس جمهوری امریکا به خبرنگاران گفت: «روند مذاکرات به گونه‌ای پیش رفته است که فکر می‌کنم می‌توانیم در انتظار پاسخ مثبتی از سوی کره شمالی باشیم.»