۰ نفر

ریابکوف: زمان حصول نتیجه گفت و گو ها در وین مشخص نیست

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲
کد خبر: 529156
ریابکوف: زمان حصول نتیجه  گفت و گو ها در وین مشخص نیست

معاون وزیر خارجه روسیه گفت مذاکرات وین در حال پیشرفت است اما هنوز مشخص نیست چه زمانی و چگونه امکان به نتیجه رسیدن درباره پیش‌نویس اسناد نهایی فراهم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی در خصوص برجام گفت گفت‌وگوهای وین در حال پیشرفت است اما هنوز مشخص نیست چه زمانی و چگونه امکان به نتیجه رسیدن درباره پیش‌نویس اسناد نهایی فراهم خواهد شد.

وی همچنین گفت: اکنون در نقاط عطف مهمی قرار داریم که باید از آن‌ها بدون این که در روند مذاکرات اختلال ایجاد شود، عبور کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که این کشور از برداشته شدن گام‌های همزمان از سوی ایران و آمریکا برای احیای برجام حمایت کرده و می‌کند، افزود: گرچه می‌دانیم که طرف ایرانی بر این باور است که ضرورت دارد ابتدا آمریکا همه تحریم‌ها را یکباره بردارد.  

نشست کمیسیون مشترک برجام قرار است امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در «گرند هتل» شهر وین برگزار شود، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بررسی چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران محور گفت‌وگوهای امروز طرف‌های برجام خواهد بود.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه امروز در خصوص گفت‌وگوهای اخیر در وین گفت: در دو هفته گذشته که دور چهارم مذاکرات بود، به نظرم پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است که امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم.

دور جدید رایزنی‌ها در وین به منظور احیای برجام از ۱۷ اردیبهشت ماه از سر گرفته شد و از آن روز این رایزنی‌ها در پایتخت اتریش و در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت خارجه ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است.

عراقچی که ریاست هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین را برعهده دارد، اظهار داشت: الان در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم جمع بندی کلی داشته باشیم. چند موضوع کلیدی هست که باید حل شود. روی بقیه موارد توافق وجود دارد روی متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته و الان موقعی است که یک رجوع مجدد به پایتخت‌‌ها انجام و مشورت‌های آخر انجام شود و ان‌شاءالله بعد از آن مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیراً در یک کنفرانس خبری تأیید کرد که «چالش‌های بزرگی» در این مذاکرات وجود دارند که بایستی رفع شوند. او گفت: «همان‌طور که شنیده‌اید ارزیابی ما کماکان این است که چالش‌های مهمی هستند که باقی مانده‌اند و شکاف عمیقی بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم باید باشند تا به برجام پایبند شوند، وجود دارد.»

علی‌رغم آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم‌های ایران با هر عنوانی را لغو کند واشنگتن تنها برای برداشتن برخی تحریم‌ها ابراز آمادگی کرده است.