۰ نفر

بررسی راه های پایان دادن به درگیری ها؛

اتحادیه اروپا خواستار آتش بس فوری در غزه شد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۰۲
کد خبر: 528927
اتحادیه اروپا خواستار آتش بس فوری در غزه شد

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست فوق‌العاده‌ای که به منظور بررسی راههای پایان دادن به درگیری ها میان اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطینی برگزار، خواستار آتش بس فوری میان دو طرف شدند تا جلوی افزایش امار تلفات و زخمی‌ها گرفته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این نشست غیر رسمی که به صورت مجازی برگزار شد طرف‌ها بر لزوم دست یابی به یک راه حل سیاسی که به خشونت ها در منطقه پایان دهد تاکید کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را برعهده داشت در پایان جلسه برداشت خود را از فضای کلی گفت‌وگوها ارائه داد. او متنی را در دست داشت که به گفته او وزرای امور خارجه ۲۶ کشور اتحادیه اروپا (از مجموع ۲۷ کشور) حمایت خود را از آن اعلام کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عضوی که از این متن حمایت نکرد توضیحی نداد.

در این متن به گفته بورل بر لزوم ترک فوری مخاصمه و اجرای آتش بس بین اسرائیل و فلسطینیان تاکید شده است. وی افزود: هدف این است که از غیر نظامیان حفاظت شود و به ساکنین غزه دسترسی کامل به کمک‌های بشردوستانه داده شود.

در بند دیگر این متن آمده است که افزایش خشونت ها طی روزهای اخیر منجر به آمار بالای زخمی‌ها و تلفات شده است که میان آن‌ها تعداد زیادی زنان و کودکان دیده می‌شود و این وضع قابل قبول نیست.

طرف‌ها در این متنی که به تائید تمام اعضاء نرسیده با ندیده گرفتن کشتار مردم بی گناه غزه و جنایات تاریخی رژیم اشغال‌گر قدس، حملات راکتی گروه های مقاوت را که برای دفاع دربرابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام می شود محکوم کردند. بورل افزود: «ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود کاملا حمایت می‌کنیم اما تاکید کردیم که اقدامات آن‌ها باید متناسب و در هماهنگی با قوانین بین المللی حقوق بشر باشد»

او همچنین بر لزوم حفاظت از اماکن مقدسه و حفظ حرمت نمازگزاران در مسجد الاقصی تاکید کرد و افزود که اتحادیه اروپا در چارچوب مواضعی که تاکنون اتخاذ کرده، مخالفت خود را با اخراج فلسطینیان از منطقه شیخ جراح اعلام کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اهمیت امنیت «فلسطین و اسرائیل» تصریح کرد که صلح خاورمیانه در گرو رسیدن به یک راه حل سیاسی واقعی است. وی با بیان اینکه برای این منظور نیازمند احیای یک دورنمای سیاسی هستیم افزود: اکنون اولویت با توقف خشونت‌ها و اجرای آتش بس است اما بعد از آن باید افق سیاسی جدیدی را باز کنیم که به احیای روند صلح خاورمیانه که برای مدت طولانی متوقف شده است، منجر شود.»

او همچنین به از سرگیری انتخابات فلسطین اشاره و تصریح کرد که کسی نباید در برگزاری انتخابات مانع ترشی کند. بورل پیشتر رژیم صهیونیستی را عامل اصلی تعویق انتخابات فلسطین در قدس اشغالی دانسته و از این مساله ابراز ناخرسندی کرده بود. این مقام پیشین اسپانیایی سپس بیان داشت که اتحادیه اروپا به رایزنی‌ها با طرف‌های مختلف و شخصیت‌های سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه ادامه می‌دهد.

از برآیند اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نظر می رسید که او انتظار داشت متن ارائه شده را به صورت بیانیه مشترک وزرا صادر شود اما مخالفت یکی از اعضا، این اقدام را ابتر گذاشت.

نیروهای اشغالگر صهیونیست از دوشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت) حملات و تجاوزهای وحشیانه خود علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را شروع کردند که تاکنون در اثر این حملات ۲۱۳ فلسطینی شهید و یک هزار و ۴۴۲ دیگر زخمی شدند. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به ادامه تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرده است.