۰ نفر

در نامه ای خطاب به نهادهای مالی و تجاری مطرح شد؛

هشدار سناتورهای جمهوری خواه علیه ورود به بازار ایران

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۴۰
کد خبر: 527650
هشدار سناتورهای جمهوری خواه علیه ورود به بازار ایران

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده به نهادهای مهم مالی و تجاری این کشور علیه فعالیت اقتصادی با همتایان ایرانی خود هشدار دادند.

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از سناتورهای ایالات متحده به سه نهاد مهم مالی و تجاری این کشور در مورد فعالیت اقتصادی مشترک با همتایان ایرانی خود در صورت لغو تحریم‌ها علیه تهران هشدار دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، این هشدار بخشی از نامه‌ای است که ۱۵ سناتور جمهوری خواه آن را امضا کرده و اواسط هفته جاری برای ریاست اتاق بازرگانی ایالات متحده، مجمع خدمات مالی و میزگرد بازرگانی این کشور ارسال کردند.

در این نامه آمده است: «شرکتهای عضو این نهادها ممکن است لغو بالقوه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را به مثابه یک فرصت پرمنفعت ببینند. به ما اعتماد کنید، آنها اینگونه نیستند. اگر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به طور موقت لغو شوند و این شرکت‌ها تصمیم بگیرند تا بار دیگر به بازار ایران برگردند […] آنها در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه گذاری می‌کنند که محکوم به شکست است».

این سناتورهای جمهوری خواه برجام را یک «توافقنامه عمیقاً ناقص» خواندند که «در ازای [وضع] محدودیت‌های نسبتاً کم و موقت علیه فعالیت‌های ایران در حوزه غنی سازی اورانیوم به این کشور امتیازهای اقتصادی چشمگیری می‌بخشد».

بنا به ادعای نویسندگان این نامه، توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام «در مقابله با تهدید برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت‌های بد خواهانه این کشور شکست خورده است».

به زعم این سناتورهای جمهوری خواه «از آنجا که برجام طبق قوانین ایالات متحده و بین الملل یک ابزار به لحاظ قانونی الزام آور نیست، تحریم‌های لغو شده در برجام که در سال ۲۰۱۸ بار دیگر از سوی ایالات متحده وضع شدند، باعث شد که بیش از ۱۰۰ شرکت و سازمان بین‌المللی برای عدم مواجهه با تحریم‌های ایالات متحده به فعالیت‌های بازرگانی خود با حکومت ایران پایان داده یا آنها را قطع کنند».

این سناتورهای جمهوری خواه همچنین نسبت به «خواست و تمایل [مقامات] واشنگتن برای کنار گذاشتن کارزار فشار حداکثری و بازگشت به چارچوبی مشابه برجام» ابراز نگرانی کردند.

این جمهوری خواهان در پایان این نامه مدعی شدند که «هر تلاش از سوی دولت بایدن برای ترتیب دادن یک توافق شبه برجام یا پیشنهاد لغو تحریم‌های ایران زودگذر خواهد بود».