۰ نفر

انتقاد بلینکن از نقض آزادی مذهب در کشورها

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۵۱
کد خبر: 527613
انتقاد بلینکن از نقض آزادی مذهب در کشورها

در مراسم ارائه گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد آزادی مذهب آنتونی بلینکن کشورهایی را متهم به نقض این آزادی کرد. وزیر خارجه ایالات متحده همچنین نسبت به افزایش یهودی ستیزی در دنیا هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی چین، عربستان سعودی و چند کشور دیگر را به دلیل نقض گسترده آزادی مذهب مورد انتقاد شدید قرار داد.

در مراسم ارائه گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذهب در سراسر دنیا در روز چهارشنبه ۱۲ مه (به وقت محلی) بلینکن آزادی مذهب را پایه اصلی یک جامعه آزاد و باثبات دانست و گفت انسان‌های زیادی در سراسر دنیا بدون داشتن این حق زندگی می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی اشاره کرد که تنها کشوری در جهان است که کلیسا ندارد، هرچند بیش از یک میلیون مسیحی در آنجا زندگی می‌کنند. همچنین بر اساس گزارش سالانه وزارت خارجه در ارتباط با آزادی مذهب، "کفرگویی" در عربستان مجازات حبس طولانی‌مدت دارد.

در این گزارش ادعاهایی نیز علیه ایران درباره مسیحیت و بهائیان مطرح شده است.

بلینکن چین را هم متهم به جنایت علیه بشریت و نسل کشی علیه مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های دینی کرد. او همچنین دولت میانمار را مسئول اعمال خشونت امیز اقلیت غیرمسلمان علیه اکثریت مسلمان دانست.

وزیر خارجه آمریکا نیروهای امنیتی روسیه را متهم کرد که پیروان شاخه یاهووای مسیحیت و اقلیت مسلمان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

در گزارش سالانه آزادی مذهب وزارت خارجه آمریکا نکات مثبتی هم به چشم می‌خورد. از جمله لغو قوانین تبعیض‌آمیز مذهبی در سودان و آزادی صدها زندانی عقیدتی در ازبکستان.

آنتونی بلینکن همچنین نسبت به افزایش یهودی‌ستیزی در آمریکا و سراسر جهان هشدار داد. او گفت، "گذشته نشان داده که یهودی‌ستیزی اغلب با خشونت همراه است". وزیر خارجه آمریکا تنفر ضد یهودی را "مشکلی جدی" در اروپا و آمریکا دانست.

گزارش سالانه آزادی مذهب در سراسر دنیا از سال ۱۹۹۸ از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تهیه می‌شود.