۰ نفر

روحانی در تماس تلفنی با رییس جمهور افغانستان؛

حمایت از روند صلح در افغانستان سیاست اصولی ایران است / امنیت افغانستان را امنیت خود می دانیم

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۵۱
کد خبر: 527476
حمایت از روند صلح در افغانستان سیاست اصولی ایران است /  امنیت افغانستان را امنیت خود می دانیم

رییس جمهور با ابراز همدردی با دولت و مردم افغانستان به مناسبت حملات تروریستی اخیر در این کشور بویژه کشتار دختران بی گناه دانش آموز در غرب کابل، گفت: استمرار حملات گروههای تروریستی علیه مردم بی دفاع و نیروهای امنیتی افغانستان، هدفی جز قراردادن دولت در موضع ضعف در مذاکرات صلح این کشور نمی تواند داشته باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین،  حسن روحانی ، بعد از ظهر چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با "اشرف غنی" رییس جمهور افغانستان، با تاکید بر اینکه امنیت در افغانستان را امنیت خود می دانیم، حمایت از روند صلح با نظر و هدایت مردم و دولت افغانستان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: برای کمک به برقراری صلح و آرامش در این کشور آمادگی داریم.

روحانی گفت: آمریکا در سیاست هایش در قبال طالبان بدنبال حل مشکلات خود بوده و توجهی به دغدغه های دولت و مردم افغانستان ندارد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه نقش فعال تر سازمان ملل متحد در روند صلح افغانستان می تواند از اعمال سیاست های یکجانبه قدرت های بزرگ و تحمیل آنها بر دولت و مردم افغانستان و کشورهای منطقه پیشگیری نماید، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اجماع سازی منطقه ای ذیل ابتکارات سازمان ملل برای هرگونه همکاری و کمک آماده است.
روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان، نهادینه شدن سند جامع همکاری های دو کشور را موجب ایجاد تحرک در روابط و همکاری ها دانست.

رییس جمهور همچنین در این تماس تلفنی پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر را به دولت و مردم افغانستان تبریک گفت.
رییس جمهور افغانستان نیز در این گفت و گوی تلفنی با قدردانی از دولت و مردم ایران بخاطر ابراز همدردی با مردم افغانستان و محکوم کردن این حادثه تروریستی دلخراش، گفت: این یک اقدام شیطانی بود که به دست گروه های تروریستی انجام شد و بیش از 85 شهید و 200 نفر زخمی برجای گذاشت.

"اشرف غنی" از ایران به عنوان کشور دوست و همسایه افغانستان که همواره و در همه شرایط برای برقراری صلح و امنیت در کنار دولت و مردم این کشور بوده است، نام برد و بر توسعه روابط برادرانه دو کشور تاکید کرد.