۰ نفر

دردسرهای بی پایان برگزیت

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۲
کد خبر: 526182
دردسرهای بی پایان برگزیت

تنها یک روز بعد از آنکه وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 7 در نشستی مشترک بر ضرورت بازگشت به دیپلماسی و دوری‌گزینی از یک‌جانبه‌گرایی تاکید کردند به دلیل اختلاف‌نظر بر سر ماهیگیری در جزیره جرسی، فرانسه و بریتانیا خود را در موقعیتی یافتند که یکی کشتی‌های جنگی خود را برای مقابله با ماهیگیران فرانسوی اعزام کرده و دیگری تهدید می‌کند برای مقابله با این موضوع برق جزیره را تامین نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اختلاف بر سر حقوق ماهیگیری هر چند در ظاهر می‌تواند موضوعی ساده و قابل حل به نظر برسد اما از جمله موارد تاثیرگذاری بود که باعث شد، اتحادیه اروپا و انگلستان در دستیابی به توافقی به منظور خروج نرم بریتانیا از اتحادیه ناکام بمانند و اکنون به نظر می‌رسد ماه‌ها پس از نهایی شدن برگزیت، اختلافات بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد.

صبح روز پنجشنبه انگلیس نه یک ناو جنگی که بلکه دو کشتی نیروی دریایی سلطنتی را عازم جزیره جرسی کرد که متعلق به بریتانیاست و تنها 14 مایل با فرانسه فاصله دارد و همواره اختلافاتی میان لندن و پاریس بر سر بهره‌برداری از منابع این جزیره وجود داشته است. برای مقابله با این اقدام فرانسه نیز دو کشتی نظامی را به بهانه «گشت دریایی» و «مقابله با تهدیدات احتمالی» به نزدیکی جزیره جرسی اعزام کرد و دو طرف در موقعیتی قرار گرفتند که گویا آماده تقابل دریایی هستند. سی‌ان‌ان در گزارشی که صبح جمعه منتشر کرد در این ‌باره نوشته است:«اگر شما امروز نگاهی به تیترهای رسانه‌های بریتانیایی درخصوص اتفاقات مربوط به جزیره جرسی بیندازید به خود حق خواهید داد که فکر کنید، انگلیس و فرانسه در آستانه جنگ قرار دارند.»

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست از بهمن ‌ماه گذشته که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد، دعوا بر سر حق ماهیگیری میان لندن و پاریس بالا گرفت. اما اختلافات اخیر پس از آن تشدید شد که دولت محلی جرسی هفته پیش طرح جدیدی را برای ادامه فعالیت ماهیگیران فرانسوی به اجرا گذاشت که با واکنش معاون وزیر حمل و نقل در امور فرانسه مواجه شد. دولت محلی جرسی در چارچوب توافقنامه برگزیت به ماهیگیران فرانسوی گفته که برای ادامه فعالیت در این منطقه باید ضمن ارایه سوابق گذشته مجوز دریافت کنند.

این اتفاق نیز با واکنش شدید ماهیگیران فرانسوی روبه‌رو شد. از صبح روز پنجشنبه حدود یک‌صد کشتی ماهیگیری فرانسوی اطراف جزیره جرسی را محاصره کردند تا درنهایت لندن به فکر اعزام نیروی دریایی خود به این منطقه بیفتد. جاوش هاولی، رییس بزرگ‌ترین کمپانی ماهیگیری در جزیره جرسی در توصیف این وضعیت می‌گوید:«شما وقتی پیش از طلوع آفتاب به دریا نگاه می‌کردید، وضعیت به گونه‌ای بود که گویا جزیره به وسیله شراره‌های آتش و قایق‌هایی که گلوله‌های آتشین شلیک می‌کنند، محاصره شده است؛ این واقعا شبیه یک حمله بود.»

خشمگینی ماهیگیران فرانسوی از آن رو است که در پی وقوع برگزیت، توافق‌هایی که پیرامون امکان بهره‌برداری مشترک ماهیگیران فرانسه و بریتانیا را از ساحل جزیره جرسی می‌داد، باطل شده است. اکنون ماهیگیران فرانسوی برای اخذ مجوز باید ضمن مجهز شدن به به‌روز‌ترین تجهیزات صید ماهی- که کمترین آسیب را برای محیط‌زیست داشته باشد- ثابت کنند که در گذشته به ماهیگیری در این منطقه مشغول بوده‌اند و در غیر این صورت مجوزی به آنها داده نمی‌شود. ناخدایان فرانسوی می‌گویند اخذ این مجوز نیازمند هزینه‌های فراوان بوده و گاهی به‌رغم پرداخت این هزینه‌های سنگین نیز مجوزی به آنها تعلق نمی‌گیرد.  تنش‌ها روز پنجشنبه به حدی افزایش یافته بود که بر‌اساس گزارش بی‌بی‌سی امکان تردد کشتی‌های تجاری در سواحل جزیره وجود نداشت. یکی از فیلم‌هایی که از این حادثه منتشر شده، نشان می‌دهد برخی صاحبان کشتی‌های فرانسوی خشمگینانه به کشتی‌های تجاری که عازم جزیره می‌شدند یا در حال خروج از جزیره بودند، حمله می‌کردند و به گفته برخی شاهدان محلی تداوم این وضعیت می‌توانست به درگیری‌های بزرگ‌تری منجر شود.

از عصر روز پنجشنبه اما ورق برگشت و دو طرف با مشاهده خطرات احتمالی تداوم وضع موجود درصدد کاهش تنش میدانی برآمدند. سرویس جهانی بی‌بی‎سی هم گزارش داد که یکی از ناوهای نظامی انگلیس پنجشنبه شب و دیگری صبح روز جمعه به سواحل بریتانیا بازگشته‌اند و ناوهای فرانسوی نیز فاصله خود را با جزیره جرسی تا حد قابل‌ قبولی افزایش دادند. با این حال تقابل سیاسی در پاریس و لندن همچنان ادامه داشت. پنجشنبه شب آنیک ژیراردین، وزیر دریای فرانسه به انگلیس هشدار داد در صورتی که مانع از ماهیگیری قایق‌های فرانسوی شود، پاریس نیز دیگر برق این جزیره را تامین نخواهد کرد. داده‌های خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد، نزدیک به 95درصد برق جزیره جرسی از سوی فرانسه تامین می‌شود و در صورتی که پاریس بخواهد برق این منطقه را قطع کند، مشکلات زیادی برای ساکنان این جزیره پدید خواهد آمد. ژیراردین تاکید کرده «تنها زمانی این کار را انجام خواهیم داد که مجبور باشیم.» کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده این نوع انتقام‌گیری «آخرین گزینه» فرانسه خواهد بود.

نشریه دیلی میل انگلیس در این ‌باره نوشته است که دولت فرانسه با این کار ادای روسیه را درمی‌آورد. به نوشته این نشریه «مسکو معمولا برای تهدید همسایگانش تهدید به قطع منابع انرژی و گاز آنها می‌کند. این رفتاری است که در قبال کشورهای سرکش انجام می‌شود و محاسبه‌ای جنگ‌طلبانه به حساب می‌آید.»

دُن تامپسون، رییس اداره شیلات جزیره جرسی معتقد است که فرانسه از روش «تهدید و ارعاب» برای بهره‌برداری بیشتر ماهیگیرانش استفاده می‌کند. به گفته او اگر تهدیدهای پاریس واقعی باشد یعنی «بیمارستان‌ها بدون برق باقی خواهند ماند، کودکان در بیمارستان‌ها خواهند مرد و این چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.»

اتحادیه اروپا نیز در این میان از ادعا‌های ماهیگیران فرانسوی حمایت کرده و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که شبانه صادر شد، اعلام کرد شرایط قید شده در مجوز‌ها برای ماهیگیری در آب‌های جزایر مانش، توافق تجاری را که در شب کریسمس منعقد شده، نقض می‌کنند. همین موضوع نیز موجب شده تا رسانه‌های انگلیسی بیشترین حملات و انتقادات را علیه توافقی داشته باشند که اواخر ماه دسامبر به امضا رسیده و از سوی لندن تلاش شده تا مفاد آن از نگاه خبرنگاران مخفی بماند. 

سی‌ان‌ان درخصوص وضعیت فعلی دولت انگلیس نوشته است: برگزیت بوریس جانسون اقدامی عجولانه و دارای نقص‌های فراوان بود که در بلندمدت به خطر جدی برای اروپا و خود بریتانیا تبدیل خواهد شد. براساس گزارش این شبکه خبری، اختلافات آبی با فرانسه تنها چالش نخست‌وزیر کنونی بریتانیا نخواهد بود و جانسون برای حفظ کشور خود باید با یک جهنم رو به رو شود. سی‌ان‌ان نوشته است در حال حاضر هر کدام از 4 ملتی که بریتانیا را تشکیل داده‌اند، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌اند و مهم‌تر از همه اسکاتلند در سودای جدایی از بریتانیا و بازگشت به دامان اتحادیه اروپا قرار دارد. در ایرلند نیز این نارضایتی‌ها می‌تواند به معنای بازگشت خشونت به خیابان‌ها باشد.