۰ نفر

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد؛

تردید مذاکره کنندگان درباره آمادگی ایران برای بازگشت به برجام

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۳۹
کد خبر: 525944
تردید مذاکره کنندگان درباره آمادگی ایران برای بازگشت به برجام

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: مذاکره کنندگان ما هنوز درباره آمادگی ایران برای بازگشت به برجام تردید دارند.

به گزارش نشنال نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد مذاکره کنندگان آمریکایی  هنوز از آمادگی ایران برای توافق باخبر نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ او با تکرار اتهامات بی اساس افزود: تهران بیش از پیش به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک و نزدیکتر می‌شود.

بلینکن مدعی شد: مذاکره کنندگان آمریکایی هنوز نمی‌دانند که آیا ایران مایل به انجام معامله‌ای برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود هست یا نه. واشنگتن به بازیابی توافق هسته‌ای ایران متعهد است و آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی از آن زمان در وین با هدف بازگشت طرفین صورت گرفته است.

او در مصاحبه با برنامه رادیو ۴ امروز بی بی سی گفت: ما چند هفته است که در وین با شرکای اروپایی خود و همچنین روسیه و چین درباره مذاکرات هسته‌ای  با ایران درگیر هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: ما نشان داده‌ایم که می‌خواهیم به برجام برگردیم، چیزی که ما هنوز نمی‌دانیم این است که آیا ایران هم می‌خواهد در این باره به جلو حرکت کند. ایران در حال نزدیک شدن به نقطه توانایی تولید سلاح هسته‌ای است.

این دیپلمات آمریکایی افزود: قبل از دستیابی به توافق چند سال پیش، ایران در مسیری قرار داشت که در عرض چند هفته می‌توانست مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته‌ای تولید کند و این یعنی آنکه فرصتی برای  ما باقی نمانده  است .

بلینکن همچنین گفت: در حال حاضر متأسفانه ایران به این دلیل که ما از برجام خارج شدیم، بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده این توافق‌نامه را برداشته است و این موضوع را سخت‌تر می‌کند.

«انریکه مورا» معاون دبیر کل و مدیر امور سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا روز شنبه پس از آخرین نشست گروه ۴+۱ با انتشار پیامی توییتری نوشت: «کمیسیون برجام در هفته سوم نیز به پایان رسید. پیشرفت‌های اندک، اما با جزئیات بیشتر پیچیدگی بیشتر نیز به همراه دارد.»

او در ادامه افزود: «هفته آینده دوباره برای ادامه مذاکرات گردهم خواهیم آمد.»