۰ نفر

تشدید فعالیت القاعده پس از مرگ بن لادن

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۱۸
کد خبر: 525114
تشدید فعالیت القاعده پس از مرگ بن لادن

ده سال از کشته شدن اسامه بن لادن ، سرکرده القاعده در ابیت آباد پاکستان گذشت، با این حال فعالیت القاعده در افغانستان و یمن، این بار در کنار نیروهای ائتلاف عربستان سعودی، تشدید شده و تهدیدهای تروریستی همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، طراح حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ آمریکا ، گفته می شود روز دوم ماه مه سال ۲۰۱۱  بدست نیروهای ویژه ارتش آمریکا در پاکستان کشته شد . آمریکا سال ۲۰۰۱ از طالبان دولت وقت افغانستان، تحویل بن لادن را درخواست کرد ، ولی طالبان به درخواست آمریکا پاسخ منفی دادند و همین امر منجر به عملیات نظامی آمریکا و سقوط دولت طالبان در افغانستان شده است.  

ان اچ کی ژاپن گزارش داد ده سال از قتل اسامه بن لادن ، رهبر گروه تروریستی بین المللی القاعده ، بدست ارتش آمریکا گذشت. اما با این حال فعالیت القاعده در افغانستان و یمن تشدید شده و تهدیدهای تروریستی همچنان به قوت خود باقی است. طراح حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ آمریکا ، روز دوم ماه مه سال ۲۰۱۱  بدست نیروهای ویژه ارتش آمریکا در پاکستان به قتل رسید. آمریکا سال ۲۰۰۱ از طالبان دولت وقت افغانستان تحویل بن لادن را درخواست کرد ، ولی طالبان به درخواست آمریکا پاسخ منفی دادند و همین امر منجر به عملیات نظامی آمریکا و سقوط دولت طالبان در افغانستان شده است. 

پس از حمله آمریکا به افغانستان اسامه بن لادن ناپدید شد. آمریکا منطقه ای که گمان می رفت بن لادن مخفی شده است ، با هواپیماهای بدون سرنشین بمباران و نیروی زمینی به آن منطقه اعزام کرد. اما در نهایت شناسایی مخفیگاه بن لادن حدود ده سال طول کشید. پس از مرگ بن لادن اکثر نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا از افغانستان خارج شدند و همین امر موجب فعالیت دوباره طالبان در افغانستان شده است. سالهای اخیر فعالیت القاعده هم با همکاری طالبان در افغانستان بیشتر شده است. در این میان دولت آمریکا ماه گذشته با اشاره به اینکه:«‌ به اطمینانی که افغانستان دیگر به عنوان پایگاهی برای حمله به آمریکا نخواهد شد ، دست یافته است » اعلام کرد تا یازدهم سپتامبر امسال که مصادف با بیستمین سالگرد حملات تروریستی است ، ارتش آمریکا را به طور کامل از افغانستان خارج خواهد کرد. این در حالی است که القاعده در یمن و همچنین در منطقه ای از ضلع جنوبی صحرای غرب آفریقا همچنان فعال است و چاشنی های بمب های  عملیات تروریستی را کار می گذارد. 

 اسامه بن لادن در خانه ای در شهرک ابیت آباد واقع در شصت کیلومتری شمال اسلام آباد پنهان شده بود. دولت پاکستان پس از کشته شدن اسامه بن لادن این خانه را تخریب کرد و اکنون به یک زمین خالی تبدیل شده است. 

طی همه این سال ها راهبرد مبارزه با تروریسم به ویژه در بال غربی آن با  نقایص عجیب و شک برانگیزی روبرو بود و ماند. 

مانند معضل مواد مخدر در افغانستان که همه با وجود علم به آن، مانع آن نشدند و کاشت و برداشت خشخاش همچنان در مناطقی از افغانستان ادامه دارد، افیون تروریسم نیز به قوت خود باقی است و باز تولید می شود.

گزارش ها از  ادامه فعالیت تکفیری ها در افغانستان خبر می دهد. تربیت نیروهای انتحاری عمدتا در مدارس دینی صورت می گرفت که گفته می شود اکنون تحت عنوان موسسات خیریه و حتی مراکز بازرگانی و صادرات کالا در حال صدور تروریسم به اقصی نقاط جهان است.

پیداست که راهبردهای غربی مبارزه با تروریسم تاکنون به شکل عامدانه ای اشتباه بوده است و تا زمانی که مبارزه با تروریسم صرفا به جای زدن ریشه به هرس کردن شاخ و برگ این درخت بپردازد نه تنها آن را تضعیف نخواهد کرد بلکه آن را تقویت خواهد کرد.

واقعیت این است که مقابله با تروریسم ببش از آنکه نیاز به سلاح و سرب داغ داشته باشد نیازمند آمیزه و اکسیری از تغییرات نگرشی و جهان بینانه با اتکا به تولید اندیشه و نرم افزار های فکری تغییر شخصیت است. مبارزه با تروریسم، مادامی که کاری برای مبارزه در سطح اندیشه بازتولید ترور و راه انداز دستگاه های تکثیر تکفیری نباشد، مبارزه ای بی فایده و بلکه دارای تاثیر معکوس خواهد بود.