۰ نفر

بزرگترین تظاهرات میانماری‌ها برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۵۷
کد خبر: 525004
بزرگترین تظاهرات میانماری‌ها برگزار شد

رسانه های آسیایی و محلی در میانمار روز یکشنبه گزارش دادند که مردم معترض به کودتای نظامی در این کشور امروز بزرگترین تظاهرات خود را با عنوان "بهار میانمار: جهان با ندای اتحاد مردم میانمار می لرزد" برگزار کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری «آسیا تایمز" مالزی گزارش داد که نیروهای امنیتی میانمار امروز بر روی معترضانی در این کشور آتش گشودند که تظاهراتی با عنوان "بهارِ میانمار؛ جهان با ندای اتحاد مردم میانمار می لرزد " را سازماندهی کرده بودند.

براساس این گزارش، مردم چند شهر این کشور از ساعات اولیه امروز وارد خیابان ها شده و با برگزاری تظاهرات، علیه کودتاچیان نظامی شعارهایی سر داده و با نظامیان درگیر شدند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از یانگون، مرکز تجاری این کشور از کشته شدن دستکم ۵ نفر در این درگیری ها خبر داد.

این گزارش حاکی است که تظاهر کنندگان که در راس آنها راهب های بودایی و جوانان قرار داشتند به سمت مراکز تجاری یانگون و ماندالای پایتخت حرکت کردند و بیشتر بر نوعی انقلاب از نوع "بهار میانمار" تاکید کردند.

رسانه های میانماری گزارش دادند که دو تن در شهر وتلت، واقع در مرکز میانمار با شلیک گلوله کشته شدند در حالی که دو تن دیگر نیز در شهرهایی متفاوت در ایالت شان واقع در شمال شرق میانمار کشته شدند.

همچنین گروه موسوم به کاچین نیوز گروپ این کشور هم اعلام کرد، یک نفر در شهر هپاکانت واقع در شمال میانمار کشته شد.

تلویزیون دولتی میانمار که از آغاز کودتا تحت کنترل ارتش این کشور  قرار دارد در برنامه خبری دیروز/شنبه خود اخباری درباره دستکم ۱۱ انفجار در ۳۶ ساعت گذشته در این کشور منتشر کرد که بیشتر در شهر یانگوم اتفاق افتاده اند.

تاکنون هیچ طرفی مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است. خبرها حاکی است این انفجارها خساراتی به بار آورده ولی تلفاتی در بر نداشته است.

گزارش ها همچنین از وقوع انفجاری در مجاورت یک مقر پلیس در شهر یانگون در اوایل ساعات امروز خبر می دهند که بر اثر آن چند خودرو آتش گرفته اند اما اطلاعاتی درباره تلفات آن منتشر نشده است.

انجمن همیاری برای زندانیان سیاسی میانمار نیز امروز اعلام کرد تا کنون ۷۵۹ معترض در جریان اعتراضات خیابانی از ابتدای کودتا در این کشور کشته شدند. این در حالی است که ارتش در اواسط ماه آوریل مرگ ۲۴۸ نفر را گزارش کرده بود.

ارتش میانمار یک دهه پس از موافقت با انتقال قدرت به دولت غیرنظامی، در اولین روز از ماه فوریه (۱۳ بهمن) با تصاحب قدرت از طریق اجرای یک کودتا علیه دولت آنگ‌ سان سوچی، ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده برای مدت یک سال، سوچی و سایر رهبران سیاسی را بازداشت کرد.

اعتراضاتِ خیابانی تنها بخشی از مسئله حکومت نظامی یا کودتا در این کشور است. درگیری و منازعه با اقلیت های قومی و قبیله ای در مرزهای شمالی و شرقی این کشور به طور مشخص در سه ماه اخیر افزایش یافته است و روند مهاجرت مردم به ویژه مسلمانان به کشورهای همسایه از جمله بنگلادش یکی دیگر از نمودهای منفی اجتماعی بحرانی سیاسی و اجتماعی در این کشور است.

براساس برآوردهای سازمان ملل متحد در جریان این اعتراضات، منازعات و درگیری ها  ده ها هزار نفر در میانمار آواره شدند.

برنامه توسعه سازمان ملل (یو ان دی پی) چندی پیش هشدار داده بود که همه گیری بیماری کرونا و نیز بحران سیاسی در میانمار می رود به فقر بیش از ۲۵ میلیون نفر در این کشور بیانجامد.