۰ نفر

رییس سازمان انرژی اتمی؛

تحریم‌های فلج‌کننده قبل از برجام را فراموش نکنیم

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۰۶
کد خبر: 524744
تحریم‌های فلج‌کننده قبل از برجام را فراموش نکنیم

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مشکلات تحریمی کشور پیش از حصول توافق برجام گفت: تحریم‌های فلج‌کننده قبل از برجام را فراموش نکنیم.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مشکلات تحریمی کشور پیش از حصول توافق برجام از جمله مشکلات در زمینه فروش نفت، دریافت پول نفت و عبور کشتی‌های تجاری، گفت: تحریم‌های فلج‌کننده قبل از برجام را فراموش نکنیم.

صالحی در ادامه افزود: طوری صحبت نشود که گویا پیش از برجام همه چیز گل و بلبل بوده و صرفا چون آمریکا از برجام بیرون رفت، پس مقصر همه مشکلات برجام است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: آن زمان در شرایطی بودیم که حتی با عراق هم نمی‌توانستیم مراوده مالی داشته باشیم. هر ۶ ماه صادرات نفت ما ۲۰ درصد کاهش می‌یافت وبرای دریافت پول نفت با مشقت‌های بسیاری روبه‌رو بودیم.

دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه نسبت به مذاکرات برجام

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه نسبت به مذاکرات احیای برجام در وین وجود دارد.

این دیپلمات ارشد روس ساعاتی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، در حساب کاربری رسمی خود نوشت: «گفتگوهای وین برای احیای برجام در چه مرحله‌ای است؟ هنوز برای هیجان‌زده شدن بسیار زود است، ولی ما دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه و فزاینده داریم.»

وی ادامه داد: «هیچ ضرب‌الااجلی وجود ندارد اما شرکت‌کنندگان [در مذاکرات وین] امیدوارند که گفتگوها ظرف تقریباً سه هفته آینده با موفقیت به پایان برسد. آیا این واقع‌بینانه است؟  خواهیم دید.»

مقام ارشد اروپایی: پیشرفت‌های متوسطی در سومین هفته مذاکرات برجام حاصل شد

«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پیامی توییتری درباره سومین هفته نشست کمیسیون مشترک برجام پرداخت.

وی در این پیام نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته مذاکرات خود در وین را به پایان رساند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شده اما جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است. ما هفته آینده برای ادامه کار گرد هم می‌آییم».

نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود، ساعتی پیش پایان یافت.

حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند.

طرفها توافق کردند که در دور آینده گفتگوها کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

 دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد.