۰ نفر

واشنگتن: معلوم نیست مذاکرات وین به توافق منجر شود

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۳۷
کد خبر: 524478
واشنگتن: معلوم نیست مذاکرات وین به توافق منجر شود

مشاور امنیت ملی آمریکا گفته معلوم نیست مذاکرات جاری در وین به توافق میان طرف‌ها در خصوص برجام منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جیک سالیون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته معلوم نیست مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام به توافق منجر شود.

سالیوان گفت: «آنها در مذاکرات هسته‌ای در وین در نوعی وضعیت نامشخص قرار دارند. هنوز معلوم نیست که آیا این مذاکرات طی هفته‌های آینده به توافق ختم شود.»

جیک سالیوان که در نشست آسپن صحبت می‌کرد گفت تهران در مذاکرات جدی است. او علی‌رغم این مدعی شد مذاکرات غیرمستقیم، کارآیی کمتری دارند.

او تصریح کرد: «نمی‌توانم در مقطع فعلی درباره ماهیت مذاکرات صحبت کنم چون گفت‌وگوها در وضعیت مبهمی قرار دارند.»

سالیوان در ادامه گفت: «شاهد تمایل از سوی همه طرف‌ها از جمله ایران برای گفت‌وگوهای جدی در خصوص رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام هستیم.»

رفع تحریم‌ها علیه ایران از جمله اصلی‌ترین موضوعات گفت‌وگو میان طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین است. 

روز گذشته خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از «میخائیل اولیانوف» مدعی شد دولت آمریکا با رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به بهانه‌های ادعایی «تروریسم»، برنامه موشکی و مسائل «حقوق بشر» موافق نیست. 

این ادعا، همراستا با گزارشی است که چند روز پیشتر در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده بود. این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشته بود دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها علیه برخی از بخش‌های اقتصاد ایران از جمله نفت و بخش مالی آمادگی نشان داده اما حاضر نیست تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه تروریسم را کاهش دهد. 

دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق هسته‌ای، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. دولت ترامپ علاوه بر این، به منظور دشوار کردن بازگشت دولت‌های بعدی آمریکا به برجام برچسب تحریمی برخی از نهادها و اشخاص را تغییر داد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دو منبع آگاه ایرانی هم روز گذشته به شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفته‌اند ایالات متحده باید ابتدا تمامی تحریم‌هایی را که به ایران اجازه منتفع شدن از توافق هسته‌ای نمی‌دهند را رفع کند.

این دو منبع همچنین گفته‌اند مقام‌های جمهوری اسلامی تنها در شرایطی نتایج مذاکرات جاری وین در خصوص احیای برجام را خواهند پذیرفت که تمامی تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران رفع شده و ایران لغو تحریم‌ها را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد.

طبق نوشته پرس‌تی‌وی، دستورات  اجرایی 12959و  13599 و  13876 و  13949 رییس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش 311  و U Turn دلار تحریم‌هایی هستند که باید لغو شوند.

 این گزارش همچنین حاکی است در صورت عدم لغو یا remove کامل همه تحریم‌ها و اصرار آمریکا بر تعلیق تحریم‌ها یا  suspend, lift, cease و یا توقف موقت ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه (waive)، نتایج مذاکرات وین مورد تایید نهادهای قانونی کشور قرار نخواهد گرفت.

از دیگر سو، پرس تی وی مطلع شده است که آمریکا باید تعهد دهد تحریم‌ها را مجددا باز نخواهد گرداند و در این صورت شرکت های بین المللی طرف قرارداد با ایران تا ۴ سال مجاز به ادامه فعالیت و همکاری با ایران باشند.