۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛

آمریکا مسیری طولانی در وین پیش رو دارد

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 524398
آمریکا مسیری طولانی در وین پیش رو دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: طی روز‌های آینده یک هیات آمریکایی برای بررسی امور مهم مربوط به امنیت ملی آمریکا عازم خاورمیانه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد طی روز‌های آینده یک هیات آمریکایی برای بررسی امور مهم مربوط به امنیت ملی آمریکا عازم خاورمیانه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مسائلی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت، محدود به پرونده ایران و گفت‌وگو‌های وین نخواهد بود.

ند پرایس تاکید کرد: توانسته‌ایم به‌صورت غیر مستقیم با هیات ایرانی در وین گفت‌وگو کنیم، اما راه همچنان طولانی است.

وی افزود: نمی‌توان گفت که توافق با ایران در دسترس است بلکه پیشرفتی اندک حاصل شده است.

‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ارزیابی ما این است که ایرانی‌ها اکنون بهتر می‌دانند برای ازسرگیری تعهدات خود، چه کاری باید انجام دهند.

گفت‌وگو‌های ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی در وین ادامه دارد.

روز چهارشنبه دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان روسای هیأت‌های مختلف ایران و ۱+۴ برگزار شد.

قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

هر چند به نظر می‌رسد استراتژیست‌های آمریکایی تلاش دارند با برداشتن موقت برخی تحریم‌های کوچک، ایران را به پایبندی کامل به برجام ترغیب کنند و در ادامه برداشتن تحریم‌های دیگر منوط به مذاکره تهران درباره برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای شود، اما موضع جمهوری اسلامی در این مذاکرات صریح و شفاف و در یک عبارت خلاصه می‌شود: لغو کامل تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها. در این صورت ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازمی‌گردد.