۰ نفر

ظریف با وزیر دفتر سلطان عمان دیدار کرد

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰
کد خبر: 524394
ظریف با وزیر دفتر سلطان عمان دیدار کرد

وزیر دفتر سلطان عمان دردیدار وزیر امور خارجه ایران روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف را مهم خواند و گسترش همکاری‌های به ویژه در برخی موضوعات منطقه‌ای را خواستار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به منطقه در مسقط حضور دارد، در ادامه دیدارها و گفت‌وگو با مقامات عمانی روز پنجشنبه با ارتشبد «نعمانی» وزیر دفتر سلطان عمان به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه با اشاره به برخی حوزه‌های مورد نیاز برای تلاش دو طرف به منظور حصول به نتایج و در چارچوب نظرات مقامات عالیه دو کشور، از مجموعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و همچنین منطقه‌ای ابراز رضایت کرد.

عمان

ظریف همچنین طرف عمانی را در جریان آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه کشورهای ١+۴ و تحولات منطقه در ارتباط با کشورمان قرار داد.

ارتشبد نعمانی وزیر دفتر سلطان عمان نیز در این دیدار با استقبال از تبادل سفرها بین مقامات دو کشور به منظور آگاهی از آخرین نقطه نظرات طرف مقابل، روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف را با اهمیت ارزیابی و گسترش همکاری‌های دو کشور خصوصا در برخی موضوعات منطقه را خواستار شد.

موضوعات مربوط به برخی زندانیان ایرانی در عمان، مسائل اقتصادی، تجاری و مالی فیمابین و موضوعات منطقه به ویژه تحولات یمن از دیگر محورهای مورد گفت‌وگوی مقامات دو کشور در این دیدار بود.

ظریف  روز پنجشنبه نیز در عمان با معاون سلطان و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد. وی همچنین با محمد عبدالسلام هم ملاقات کرد.

وی در گفت‌وگویی درباره اهداف این سفر گفت: سفر منطقه‌ای به عمان هم برای گفت‌و‌گو درباره روابط دوجانبه است که گسترش خوبی داشته و امیدواریم بیش از این گسترش یابد و هم تبادل نظر درباره موضوعات منطقه‌ای، امنیت در خلیج فارس و همین طور طرح پایان فشار بر مردم یمن که دولت عمان در این زمینه فعالیت بسیار خوب و مثبتی داشته است.

ظریف گفت‌و‌گو درباره همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بین ایران و عمان و همکاری‌های ترانزیتی چندجانبه را از دیگر اهداف این سفر برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: فرصت بسیار خوبی بود و گفت‌و‌گوهای بسیار خوبی با مقامات عمانی داشتیم و ان‌شاءالله فردا هم ادامه خواهیم داد. 

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم در سفر به دوحه با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت. 

رییس دستگاه دیپلماسی پس از آن به بغداد سفر و با مقامات عراقی دیدار کرد و در ادامه این سفر به اربیل رفت و با مقامات منطقه کردستان عراق دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه در سفری که به بغداد داشت با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رییس جمهور و رییس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با برخی شخصیت‌های و رهبران جریان‌های سیاسی عراق دیدار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از سفرش به بغداد و دیدارهای انجام شده، نوشت: در این دیدارها تأکید شد که همسایگان برای ایران در اولویت قرار دارند و از نقش محوری عراق در منطقه استقبال می‌کنیم.

وی در هفته گذشته نیز به اندونزی سفر و با وزیر خارجه و رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.