۰ نفر

منابع آمریکایی خبر دادند؛

تصمیم آمریکا برای لغوتحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۵۱
کد خبر: 522502
تصمیم آمریکا برای لغوتحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران

تحریم هایی که آمریکا در نظر دارد لغو کند شامل تحریم‌های تروریستی علیه بانک مرکزی ایران، شرکت‌های ملی نفت و نفتکش‌ها و صنایع اقتصادی مانند فولاد، آلومینیوم و سایر موارد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  اگرچه مقامات آمریکا تا کنون حاضر نشده اند اعلام کنند که در راستای بازگشت کامل به توافق هسته‌ای چه تحریم هایی را قرار است لغو کنند اما روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به برخی از این موارد اشاره کرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ایالات متحده به عنوان بخشی از تلاش ها برای بازگشت کامل به توافق هسته ای ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، نمونه هایی از تحریم هایی را که می تواند لغو کند را به ایران ارائه کرده است.

اگرچه این مقام آمریکایی حاضر به ارائه این نمونه ها نشد اما روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو منبع نزدیک به موضوع نوشت: تحریم هایی که ایالات متحده در نظر دارد لغو کند شامل تحریم های تروریستی علیه بانک مرکزی ایران، شرکت های ملی نفت و نفتکش‌ها و صنایع اقتصادی مانند فولاد، آلومینیوم و سایر موارد است.

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گزارش داد که واشنگتن تمایل به کاهش احتمالی تحریم های مربوط به منسوجات، خودرو، حمل و نقل و بیمه و کلیه صنایعی که تحت توافقنامه ۲۰۱۵ بودند، دارد.

تا کنون مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه نمونه تحریم هایی که قرار است در راستای گفتگوهای وین لغو شوند خودداری کرده اند.

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین بیان کردند: ما از گفت‌وگوهای سازنده‌ای که  صورت گرفته و از مشارکت مثبت تمام طرف‌ها استقبال می‌کنیم.

آنها با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات خاطر نشان کردند: تمام طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا از فرصت دیپلماتیک پیش‌رو استفاده کنند.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی دو هفته گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. دور پنجم از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، روز سه‌شنبه در گراندهتل وین برگزار شد و روسای هیات‌های مذاکره کننده به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

آن‌ها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

براساس برنامه اعلام شده، هیات ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.