۰ نفر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛

همه طرفین مصمم به یافتن راه‌حلی برای برجام هستند

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 522310
همه طرفین مصمم به یافتن راه‌حلی برای برجام هستند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید همه طرف‌ها کاملا مصمم هستند تا برای احیای برجام به یک راه حل دست یابند.

به  گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بورل این مطلب را در یک رشته توییت درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران در وین اعلام کرد و افزود: «دو هفته گذشته پیشرفت مهمی در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران حاصل شد. کار ساده‌ای نیست اما همه هیئت‌ها سخت کار کردند و مصمم به یافتن راه حل هستند.»

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ در چارچوب نشست کمیسیون برجام روز سه‌شنبه ۲۰ آوریل در وین برگزار شد. طرفین بعد از چند روز گفتگو برای یک هفته به پایتخت‌های خود سفر کردند تا با مشورت و بررسی راهکارها بار دیگر به وین بازگردند.

بورل در بخش دیگری از توییت خود با اشاره به اینکه دیپلماسی بهترین راه برای کسب اطمینان در خصوص بازگشت آمریکا به توافق است، تاکید کرد همه طرفین باید در این زمینه انعطاف پذیری داشته باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اعلام اینکه هفته آینده کمیسیون مشترک بار دیگر جلسه خواهد داشت اعلام کرد او به عنوان هماهنگ کننده آماده است کار خود را دو برابر کند و با همه طرف‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا در این زمینه گفتگو و همکاری کند. انرکیه مورا معاون آقای بورل در مذاکرات چند روز اخیر از سوی اتحادیه اروپا حضور داشت.

در همین زمینه وانگ کان، نماینده چین در سازمان‌هایی بین‌المللی در وین در گفتگو با خبرنگاران مذاکرات صورت گرفته در وین را مفید خواند و تاکید کرد طرفین در روزهای اخیر وارده مرحله جدیدی از گفتگوها شده‌اند.

این دیپلمات چینی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌های ایران کلید اصلی موفقیت در مذاکرات احیای برجام است اضافه کرد گفتگوهای فشرده‌ای برای تهیه پیش‌نویس توافق در حال انجام است و پکن از این تلاش‌ها استقبال می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم بعد از پایان نشست وین، مذاکرات صورت گرفته در پایتخت اتریش را مثبت دانست. آقای پرایس همچنین با اشاره به اینکه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده اما هنوز مسیر طولانی در پیش است اظهار داشت: «ما از شکل‌گیری کارگروه سوم در کمیسیون مشترک برجام استقبال می‌کنیم.»

اشاره این دیپلمات آمریکایی به توافقی است که بر اساس آن طرفین پذیرفتند علاوه بر دو گروه کاری فعلی، کارگروه سومی هم به صورت موازی تشکیل شود و ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن اقدامات را تنظیم کند.

پیش از این دو کارگروه دیگر تشکیل شده بود که یکی به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و باید لغو شوند می‌پردازد و دومی هم به اقدامات هسته‌ای که ایران باید به آنها بازگردد می‌پردازد.

دور تازه گفتگوهای ایران و گروه ۴+۱ در چارچوب نشست کمیسیون برجام روز سه‌شنبه ۲۰ آوریل در وین به پایان رسید و طرفین برای بررسی و مشورت به پایتخت‌های خود بازگشتند. قرار است هفته آینده ۲۷ آوریل بار دیگر نشست کمیسیون برجام در پایتخت اتریش برگزار شود.