۰ نفر

وزارت دفاع روسیه؛

ناتو و آمریکا در دریای سیاه با آتش بازی می‌کنند

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۵۹
کد خبر: 522113
ناتو و آمریکا در دریای سیاه با آتش بازی می‌کنند

وزارت دفاع روسیه از اقدامات تحریک‌آمیز ائتلاف ناتو و آمریکا در دریای سیاه در بحبوحه تنش‌های اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت آمریکا و ناتو در حال انجام فعالیت‌های تحریک‌آمیز هم در آب‌های دریای سیاه و در حریم هوایی آن هستند. او گفته ناتو و آمریکا در حال بازی با آتش در دریای سیاه هستند.

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، شویگو گفت: «وضعیت به دلیل تلاش‌های برخی کشورها جهت افزایش حضور نظامی‌شان در نزدیکی مرزهای روسیه کماکان پیچیده است.»

وزیر دفاع روسیه تأکید کرد دولت اوکراین هنوز به دنبال بی‌ثبات کردن اوضاع در منطقه دونباس، واقع در شرق اوکراین است.

هفته گذشته شویگو اعلام کرد نیروهای آمریکا و ناتو در مرزهای بخش اروپایی روسیه مستقر شده‌اند. او گفت ناتو قصد دارد ۴۰ هزار نیرو و ۱۵۰۰۰ واحد تسلیحات در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند.

پیش از این آمریکا اعلام کرده بود تصمیم روسیه برای بستن بخش‌هایی از دریای سیاه به روی کشتی‌های خارجی را تلاش در جهت بی‌ثبات کردن اوکراین می‌داند.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد سه‌شنبه از قصد روسیه برای جلوگیری از تردد کشتی‌های خارجی در بخش‌هایی از دریای سیاه ابراز نگرانی کرد. او گفت: «این یک اقدام تنش‌زای دیگر از مجموعه تلاش‌های فعلی مسکو برای تضعیف اوکراین و بی‌ثبات کردن آن است.»

وزارت دفاع روسیه هفته پیش با انتشار نشریه‌ای اعلام کرد از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ آوریل به کشتی‌های جنگی خارجی و سایر انواع کشتی‌های خارجی اجازه عبور از آب‌های سرزمینی روسیه در سه منطقه از دریای سیاه داده نخواهد شد.

در این نشریه خاطرنشان شده بود روسیه از تردد کشتی‌ها در تنگه کرچ جلوگیری نخواهد کرد و مناطق ممنوعه همگی در داخل آب‌های سرزمینی روسیه هستند.

«نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه در همان روز خاطرنشان کرد که روسیه متوجه تشدید تحرکات نظامی ناتو و به خصوص آمریکا در مجاورت مرزهای روسیه در دریای سیاه شده است.

او گفت: «سئوال اینجا است که آمریکا در دریای سیاه چه کار دارد؟ اگر بسیاری از آمریکایی‌ها اصلاً نمی‌دانند این دریا کجا واقع شده، آمریکا در حال پیگیری چه منافع ملی در اینجا است؟»

این مقام امنیتی روسیه تأکید کرد که روسیه مجبور است به منظور حصول اطمینان از امنیت در مرزهای خود تدابیری اتخاذ کند اما همزمان از انجام گفت‌وگو در این زمینه نیز استقبال می‌کند.

در روزهای گذشته آمریکا و متحدانش اقداماتی تحریک‌آمیز را به بهانه «حمایت از اوکراین» در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

با این حال پنجشنبه شب پنتاگون از تصمیم خود برای اعزام دو ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه در بحبوحه افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، عقب‌نشینی کرد. اما به گفته «کریستینا کوین» سرپرست سفارت واشنگتن در کی‌یف، آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را در صورت نیاز مورد بررسی قرار خواهد داد.