۰ نفر

مرکل در نشستی مجازی؛

اتحادیه اروپا مناقشات نورداستریم‌۲ را سیاسی نکند

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۵۴
کد خبر: 522112
اتحادیه اروپا مناقشات نورداستریم‌۲ را سیاسی نکند

صدر اعظم آلمان با دفاع از پروژه نورداستریم ۲ به اتحادیه اروپا درباره سیاسی کردن آن هشدار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، امروز (سه‌شنبه) در نشستی مجازی با دفاع از پروژه گازی نورداستریم ۲، از اتحادیه اروپا خواست آن را سیاسی نکند.

این نشست با حضور اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا برگزار شد و مرکل در آن با بیان آنکه برخی از کشور‌های اروپایی به دلایلی سیاسی به مخالفت با پروژه نورد استریم ۲ می‌پردازند، گفت: «از حواشی نورداستریم ۲ و موقعیت کشور‌های عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا مطلع هستم، اما بهتر است این نکته را گوشزد کنم این پروژه قابل قیاس با پروژه انتقال گاز از اوکراین و ترکیه نیست.»

این مقام ارشد آلمان سپس افزود: «به عنوان اتحادیه اروپا، ما به نقطه نظر مشترکی درباره مجوز به این خط لوله گازی رسیدیم. می خواهم بگویم گازی که از خط لوله نروداستریم ۲ عبور کند، از نورداستریم ۱ یا گازی که از اوکراین و ترکیه می‌رسد، بدتر نیست.»

او در ادامه افزود: «حس می‌کنم اختلافات بر سر نورداستریم فراتر از خط لوله و به دلایل سیاسی شکل گرفته است. این اختلافات بخشی از مناقشات میان اتحادیه اروپا و روسیه به نظر می‌رسد.»

این اظهارات مرکل در حالی مطرح شد که «دونالد توسک» رئیس سابق شورای اروپا، به تازگی پیشنهادی برای متوقف کردن پروژه نورداستریم ۲ ارائه کرده و آن را برابر با «خاتمه دادن به تجاوز روسیه علیه اوکراین» دانست.

آمریکا پیشتر این پروژه گازی را دو مرتبه تحریم کرده است و به تازگی نیز تهدیداتی در این زمینه داشته است.

ماه گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا، در نشست با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود، از احتمال تحریم پروژه نورد استریم ۲ از سوی واشنگتن خبر داد و گفت: «تحریم نورداستریم ۲ محتمل است و در مخالفت آمریکا با این پروژه هیچ شکی نیست.»

پیش از آن نیز «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از احتمال تحریم‌های بیشتر روسیه در پروژه نورد استریم ۲ خبر داده و اعلام کرده بود: «اگر مشخص شود فعالیت‌های مربوط به پروژه نورد استریم ۲، به حد آستانه تعیین شده ما رسیده است، تحریم‌های بیشتری در این باره وضع خواهد شد.»

سال گذشته کار ساخت پروژه گازی نورد استریم ۲ در دریای بالتیک و در نزدیکی جزیره برنهلم دانمارک به دلیل تهدید‌های تحریمی آمریکا متوقف شد. اکنون ساخت این پروژه گازی دوباره رسماً از سر گرفته شده و ۹۳ درصد پیشرفت داشته است. این خط لوله پس از تکمیل شدن، سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل خواهد کرد.