۰ نفر

معاون رییس سیاست خارجی اروپا؛

آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام است

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبر: 521820
آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام است

انریکه مورا، معاون رییس سیاست خارجی اروپا که از طرف‌های حاضر در اجلاس وین است در توییتی نوشت آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شبکه الجزیره نوشت، سخنگوی دولت آلمان درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین نوشت: شاهد پیشرفت و عزم برای حرکت رو به جلو در مذاکرات شرکای توافق هسته ای در وین هستیم.

پیشتر عباس عراقچی، رییس هیات ایران در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این نشست هم روند مذاکرات را مثبت و رو به پیشرفت ارزیابی کرده بودند.

جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم های اعمال شده آمریکا بر ایران و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته ای،  طی دو هفته اخیر برگزار شدند.

نمایندگان آمریکا نیز در طول این مذاکرات در وین حضور داشتند اما تا کنون هیچ مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی میان ایران و آمریکا در وین انجام نشده و روند احیای برجام صرفا از طریق مذاکرات شرکای برجام و فعالیت کارگروه ها ادامه داشته است.

انریکه مورا: آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است

انریکه مورا، معاون رییس سیاست خارجی اروپا که از طرف‌های حاضر در اجلاس وین است در توییتی نوشت آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است.

مورا در توییت خود نوشت پس از مذاکرات فشرده که به نظر می‌رسید به بن رسیده پیشرفت‌هایی حاصل شده که به هیچ وجه ساده نبود.

با این حال اکنون باید جزییات کار را نهایی کنیم. مساله مهم و کلیدی در این زمینه تعهدی است که همه طرف‌ها برای دستیابی به یک هدف مشترک نشان داده اند. آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است.

قدم های آهسته امریکا به سوی اجرای برجام

معاون رییس سیاست خارجی اروپا در توییتی نوشت: آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است.  انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اروپا در توییتی نوشت:  آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است.  پس از مذاکرات فشرده که به نظر می رسید به بن رسیده پیشرفت هایی حاصل شده که به هیچ وجه ساده نبود.

وی نوشت: با این حال اکنون باید جزییات کار را نهایی کنیم.مساله مهم و کلیدی در این زمینه تعهدی است که همه طرف‌ها برای دستیابی به یک هدف مشترک نشان داده اند. آمریکا در حال پیوستن دوباره به برجام و اجرای کامل آن است.

گفت‌وگوی برجامی روسیه و آمریکا

رییس هیات روسیه در مذاکرات برجام از دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و گفت‌وگو پیرامون رفع تحریم ها و اجرای کامل این توافق خبر داد.

 «میخائیل اولیانوف» روز دوشنبه در توئیتی نوشت: نمایندگان روسیه و آمریکا در مذاکرات وین امروز رایزنی‌های سودمندی را پیرامون رفع تحریم ها و بازگشت ایران به اجرای کامل برجام داشتند.

او پیشتر در توئیتی نوشته بود که گفت‌وگوها در خصوص احیای برجام در نتیجه دو هفته رایزنی‌های فشرده، وارد مرحله پیش‌نویس شده است.

نماینده روسیه با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به یک راه حل عملی در خصوص فعال کردن برجام وجود دارد تصریح کرد: «ما از کلی گویی به سمت توافق بر سر گام‌های ویژه در راستای رسیدن به هدف حرکت کرده‌ایم»

مذاکرات وین در حالی دنبال می‌شود که دولت جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده و وعده بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است. کاخ سفید اما بدون در نظر گرفتن اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، اصرار دارد که تنها درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز تصریح کرد: آنچه در وین در حال انجام است، گفت‌وگوهای فنی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت ایالات متحده ذیل تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیشرفت‌هایی انجام شده ولی به معنای حل اختلافات نیست.

وی با بیان اینکه برای عدم فرسایشی شدن مذاکرات متون خود را ارائه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم وارد مصادیق و متون خود شود، عنوان کرد: در مرحله‌ای هستیم که موضوعات سخت و دشوار است ولی براساس مواضع رهبری به دنبال تامین منافع مردم هستیم و فکر می‌کنیم گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار گرفته است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره کارگروه رفع تحریم‌ یادآور شد: آنچه مهم است، ایران در چهارچوب کیسیون برجام با ۱+۴ مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.

برجام در دستور کار جلسه امروز جوزپ بورل با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا امروز جلسه ای به ریاست جوزپ بورل با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد داشت که مذاکرات وین از موضوعات مطرح در این جلسه خواهد بود.

 پایگاه اینترنتی اتحادیه ی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا عصر امروز جلسه ای در شورای روابط خارجی با ریاست جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه درباره تحولات اخیر و رخ دادهای آتی خواهند داشت. این موضوعات شامل تحولات اخیر در گرجستان، هند، میانمار، موزامبیک و مذاکرات برجام(توافق هسته ای) خواهد بود.

این جلسه به شکل یک ویدیو کنفرانس برگزار می شود.

جوزپ بورل: ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق حسن نیت واقعی دارند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از حصول پیشرفت در مذاکرات وین پیرامون احیای برجام خبر داد.

به گزارش رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد: فکر می‌کنم حسن نیت واقعی در دو طرف (ایران و آمریکا) برای رسیدن به توافق وجود دارد و این خبر خوبی است.

وی ادامه داد: به نظرم دو طرف مشتاق رسیدن به یک‌ توافق هستند و آن‌ها دارند تمرکزشان را از موضوعات کلی‌تر به مسائل جزئی‌تر معطوف می‌کنند که مشخصا از یک سو رفع تحریم‌ها و از سوی دیگر اجرای وظایف هسته‌ای است.