۰ نفر

سخنگوی کرملین:

مسکو با اقدام متقابل پاسخ تحریم‌های آمریکا را خواهد داد

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۱۲
کد خبر: 520800
مسکو با اقدام متقابل پاسخ تحریم‌های آمریکا را خواهد داد

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (پنجشنبه) با اشاره به انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم واشنگتن برای تحریم افراد و نهادهای روسی به بهانه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد که مسکو با اقدامات متقابل پاسخ تحریم‌های آمریکا را خواهد داد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و ایالات متحده، پایگاه خبری «بلومبرگ» گزارش کرد که دولت «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا قصد دارد، ۱۲ فرد روس از جمله مقام‌های دولتی و اطلاعاتی و ۲۰ نهاد روس را به اتهام مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و حمله هکری به شرکت‌های آمریکایی تحریم کند و ۱۰ دیپلمات روس را نیز از خاک آمریکا اخراج کند.

پسکوف در جمع خبرنگاران در واکنش به این تصمیم آمریکا تصریح کرد: «روسیه در واکنش به تحریم‌های احتمالی آمریکا بر اساس اصل اقدام متقابل عمل خواهد کرد».

سخنگوی کرملین با انتقاد شدید از سیاست تحریم‌های آمریکا گفت: «رویکرد ما در خصوص تحریم‌ها تغییر نمی‌کند. ما هرگونه وضع تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم و آن را غیرقانونی می‌دانیم و بر اساس اصل اقدام متقابل پاسخ خواهیم داد تا به بهترین شکل منافع خود را تضمین کنیم».

وی در ادامه تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را مانعی بر سر دیدار احتمالی «جو بایدن»  و «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه خواند و گفت که این گونه اقدامات آمریکا موجب تسهیل دیدار بین رؤسای جمهور آمریکا و روسیه نمی‌شود.

پسکوف در این خصوص توضیح داد: «سازمان‌دهی دیدار دوجانبه بین پوتین و بایدن در هفته‌های آتی انجام نخواهد گرفت و این مساله در مرحله بررسی و ارزیابی قرار دارد».

این دیپلمات روس سپس ادامه داد: «واضح است که هیچ دودی بدون آتش به وجود نمی‌آید و ما درباره یک‌سری نشت اطلاعاتی حرف می‌زنیم که در روزنامه‌های آمریکا آمده‌ است و مدت زمانی بعد، مقام‌های رسمی واشنگتن این اطلاعات را رسماً اعلام می‌کنند».

واکنش کرملین به اخبار بلومبرگ است که گزارش کرده بود واشنگتن قصد دارد تحریم‌هایی را طی هفته آینده علیه نهادها و شخصیت‌های روس تحمیل کند.

تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو اخیراً پس از آن تشدید شد که روسیه سفیر خود در واشنگتن را به دنبال اظهارات جنجالی بایدن علیه پوتین فراخواند.

هفته گذشته نیز بلومبرگ گزارش کرد که دولت آمریکا بازبینی اطلاعاتی از نقض روسیه در نفوذ سایبری «سولارویندز» و مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را تکمیل کرده است و در حال بررسی اقداماتی علیه دیپلمات‌های روس است که این اقدامات شامل وضع تحریم‌هایی علیه افراد نزدیک به پوتین و سازمان‌هایی می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله داشته‌اند.

اواسط ماه مارس، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شدند که پوتین مجوز «عملیات نفوذ» دولت روسیه برای تضعیف بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و ایجاد تفرقه سیاسی در آمریکا را صادر کرده است.

با این حال، کرملین گزارش اطلاعاتی آمریکا را «کاملاً بی‌اساس» توصیف کرده است و تأکید کرده است که این تنها بهانه‌ای برای وضع محدودیت‌های جدید برای روسیه است.

بایدن در ماه مارس سال جاری میلادی طی مصاحبه‌ای با شبکه «ای بی سی نیوز» آمریکا، پوتین را قاتل خطاب کرد و ادامه داد در صورتی‌که نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأیید شود، رییس‌جمهور روسیه باید تاوان بدهد.

پوتین نیز در واکنش به این اظهارات،‌ برای بایدن آرزوی خوب کرد و از او خواست که دعوت وی را برای شرکت در یک مناظره آنلاین و زنده بپذیرد تا پاسخ وی را بدهد که بایدن حاضر به پذیرش آن نشد.

روسیه به طور مکرر هرگونه اتهام حمله سایبری به آمریکا را رد کرده و این گونه اتهامات را بی‌اساس خوانده است.