۰ نفر

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

نتیجه مذاکرات وین بر توافق میان ایران و آژانس تاثیر زیادی دارد

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 520769
نتیجه مذاکرات وین بر توافق میان ایران و آژانس تاثیر زیادی دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات نشست کمیسیون مشترک برجام و احیای تعهدات این توافق را حائز اهمیت توصیف کرد و افزود که ماحصل این گفت‌وگوها تأثیر زیادی بر توافق میان آژانس و ایران در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رافائل گروسی در گفت‌وگو با رسانه ژاپنی ان‌اچ‌ک ابراز امیدواری کرد که مذاکرات جاری در وین منجر به پیشرفت و بازگشت برجام به ریل اصلی شود. وی افزود: این روزها، روزهای مذاکرات دیپلماتیک است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نزدیک آن را دنبال می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران آژانس را در جریان برنامه خود برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد قرار داده و بازرسان آژانس در تأسیسات نطنز حضور دارند. وی با بیان اینکه نتیجه گفت‌وگوهای وین تأثیر زیادی بر توافق میان آژانس و ایران در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای خواهد داشت عنوان کرد که در صورت عدم توافق طرفین برجام تا آخر ماه می، آژانس مجبور می‌شود گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با مقام‌های ایران برای یافتن یک راه‌حل انجام دهد.

ایران پنجم اسفند ماه سال گذشته در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

این تحول مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای رابزنی به ایران کشاند و درنتیجه مذاکرات دو طرف، توافق شد که فعالیت‌های نظارتی «ضروری» آژانس به مدت سه ماه در ایران ادامه داشته باشد.

گروسی اسفند ماه سال گذشته در پایان نشست فصلی شورای حکام، با گوشه چشمی به روند مذاکرات برجام ابراز امیدواری کرد که بازگشت این توافق به ریل اصلی، سطح همکاری‌های آژانس و ایران را احیا کند.

هجدهمین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام از روز ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت برخط با مشارکت معاونان سیاسی ایران و کشورهای ۱+۴  برگزار شد. نمایندگان کشورها در نشست ۱۳ فروردین تصمیم گرفتند ادامه گفت و گوها به صورت حضوری در وین برگزار شود.

در زمان حاضر دو کارگروه رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طور موازی در حال تدوین اقدامات لازم هستند. در نشست روز جمعه تصمیم گرفته شد نمایندگان به پایتخت‌های خود برگردند و پس از چند روز تنفس مذاکرات را در وین ادامه دهند.

بر اساس اعلام اتحادیه اروپا، نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام ساعاتی دیگر در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ به صورت حضوری در وین برگزار می‌شود.