۰ نفر

پس از مکالمه تلفنی بایدن و پوتین رخ داد؛

انصراف آمریکا از اعزام ناو جنگی به دریای سیاه

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 520739
انصراف آمریکا از اعزام ناو جنگی به دریای سیاه

مقامات و رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که آمریکا از استقرار دو کشتی جنگی در این هفته در دریای سیاه از طریق تنگه‌های ترکیه منصرف شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین راستا منابع دیپلماتیک ترکیه اظهار کردند که عبور برنامه ریزی شده اولین کشتی جنگی آمریکایی از تنگه‌های ترکیه در روز چهارشنبه انجام نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری آناتولی به نقل از دیگر مقامات ترکیه گزارش داد، عبور کشتی‌های آمریکایی که برای چهارشنبه و پنج‌شنبه برنامه ریزی شده بود، لغو شده و آنکارا از احتمال به تعویق افتادن این اعزام مطلع نشده است.

مقامات ترکیه هفته گذشته اعلام کرده بودند که آمریکا به آنها اطلاع داده است که قرار است دو کشتی جنگی در تاریخ ۱۴ و ۱۵ آوریل از تنگه‌های داردانل و بسفر به سمت دریای سیاه عبور کنند.

کنوانسیون مونترو در سال ۱۹۳۶ که درباره عبور و مرور در تنگه‌های ترکیه است، در واقع کشورهای غیرهمسایه دریای سیاه را موظف می‌کند که ۱۵ روز قبل عبور کشتی‌های خود از این تنگه‌ها را اعلام کنند. اعلام اعزام در حالی بود که تنش‌ها بین روسیه و اوکراین افزایش یافته و تصمیم برای فرستادن کشتی‌های جنگی به نشانه حمایت واشنگتن از کی‌یف مورد حمایت قرار گرفت.

لغو این اعزام، یک روز پس از مکالمه تلفنی جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی اتفاق افتاد.