۰ نفر

بیانیه اتحادیه اروپا؛

نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۶فروردین در وین برگزار می‌شود

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۰۶
کد خبر: 520630
 نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۶فروردین در وین برگزار می‌شود

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه ۲۶فروردین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه۱+۴ به صورت حضوری در وین برگزار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است که این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه منعقد می‌شود.

این بیانیه حاکیست که شرکت‌کنندگان به رایزنی درباره دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه خواهند داد.

هجدهمین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام از روز ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت برخط با مشارکت معاونان سیاسی ایران و کشورهای ۱+۴  برگزار شد. نمایندگان کشورها در نشست ۱۳ فروردین تصمیم گرفتند ادامه گفت و گوها به صورت حضوری در وین برگزار شود.

در زمان حاضر دو کارگروه رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طور موازی در حال تدوین اقدامات لازم هستند. در نشست روز جمعه تصمیم گرفته شد نمایندگان به پایتخت‌های خود برگردند و پس از چند روز تنفس مذاکرات را در وین ادامه دهند.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در آستانه برگزاری نشست وین بیان کردند: سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند.

ایشان هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند که مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی را برعهده دارد، برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است.