۰ نفر

در سی‌وسومین سالروز جنایت انفال مطرح شد؛

هشدار الکاظمی درباره بازگشت دیکتاتوری به عراق

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۴۲
کد خبر: 520600
هشدار الکاظمی درباره بازگشت دیکتاتوری به عراق

نخست‌وزیر عراق در سی‌وسومین سالروز جنایت انفال، گفت که یادآوری این جنایت انگیزه‌ای برای تلاش همه دولت‌ها به منظور جلوگیری از بازگشت دیکتاتوری به کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، امروز (چهارشنبه، ۱۴ آوریل) به مناسبت سالروز جنایت «انفال» (کشتار جمعی کردهای عراق به دست رژیم بعث صدام)، طی بیانیه‌ای تاکید کرد که یادآوری جنایت انفال باعث شده تا همه دولت ها برای عدم بازگشت دیکتاتوری سخت تلاش کنند.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی عراق (واع)، منتشر شد، گفت: امروز سی و سومین سالروز آغاز حملاتی تحت عنوان عملیات انفال از سوی رژیم سابق در حق مردم کرد ماست که به قربانی شدن ده‌ها هزار نفر و ناپدید شدن شمار زیادی از آنها در زندانهای تاریک آن رژیم منجر شد و علاوه بر آن صدها روستای کردنشین ویران و ساکنان آن آواره شدند. فاجعه‌ای که عرق شرم بر پیشانی انسانیت می‌نشاند.

الکاظمی افزود: ما درد و غم این واقعه دردناک را به یاد می‌آوریم و به احترام شهدا و قربانیان این جنایت می‌ایستیم. یادآوری سالانه آن انگیزه‌ای برای همه دولت‌ها به منظور تلاش جدی برای عدم بازگشت دیکتاتوری به هر شکل ممکن و رد هر چیزی که سیاست‌های تبعیض، محرومیت و به حاشیه راندن را احیا می‌کند، است.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد که یادآوری جنایات وحشیانه علیه مردم عراق، بیانگر آن است که رویکرد دموکراتیک، اصلاح طلبانه و همزیستی مسالمت آمیز، راه روشنی برای عراقی تحت حاکمیت صلح ، دوستی و تسامح است.  همچنین اتحاد، عزت و عدالت هدفی است که به داشتن عراقی امن، پایدار و قدرتمند منجر می‌شود.

رژیم صدام در جریان عملیات معروف به انفال طی سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ بیش از ۱۸۰ هزار کرد را در استانهای کرکوک، دیالی،نینوی، و صلاح‌الدین قتل عام کرد. بمباران شیمیایی و کشتار حلبچه نیز در چارچوب عملیات انفال صورت گرفت.

بر اساس اسناد و گزارش‌های موجود در جریان این جنایت، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ روستا نابود شد و شهرهای حلبچه، طویلا، بخش خورمال، سید صادق، پنجوین، قلعه دیزه، سنگ سر، جوارتا ، قلاچولان و ماوه‌ت ویران و از سکنه خالی شد.