۰ نفر

مارین لوپن؛ دردسری برای مکرون

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷
کد خبر: 519529
مارین لوپن؛ دردسری برای مکرون

وقتی ژان- ماری لوپن، سال1972 جبهه ملی فرانسه را پایه‌گذاری کرد، کسی فکرش را نمی‌کرد که دختر کوچکش، «مارین آن پرین لوپن»، جا پای پدر بگذارد و 40سال بعد رئیس این حزب راست‌افراطی ‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، همه انتظار داشتند خواهر بزرگترش، ماری- کارولین، وارد دنیای سیاست می‌شود. مارین فرزند آخر خانواده بود و تصمیم داشت که وکالت را به‌عنوان شغل خود دنبال کند. با این حال شانس و زیرکی او موجب شد که طی10سال گذشته هدایت حزبی که نامش را به «جبهه ملی» تغییر داد، برعهده بگیرد. نام او 12‌ماه دیگر در رقابت بر سر کرسی ریاست‌جمهوری، برای سومین بار روی برگه‌های رأی نوشته می‌شود. او دوباره باید با امانوئل مکرون رقابت کند.

فکر اینکه لوپن رییس‌جمهور فرانسه شود، هرچقدر هم که احتمال آن کم باشد، لیبرال‌ها را آشفته می‌کند. او کسی است که 11سال پیش نماز خواندن مسلمانان در خیابانی در این کشور را با اشغالگری نازی‌ها مقایسه کرده بود. برخی معتقدند احتمال پیروزی لوپن خیلی هم کم نیست، چراکه با افزایش دوباره شمار مبتلایان به کرونا و فرایند آهسته واکسیناسیون در فرانسه، محبوبیت مکرون رو به کاهش است. بعد از یک رییس‌جمهور متمایل به راست (نیکلاس سارکوزی)، یک رییس‌جمهور متمایل به چپ(فرانسوا اولاند) و یک رییس‌جمهور میانه‌رو (مکرون)، رأی‌دهندگان ناراضی ممکن است وسوسه شوند که دست به انتخاب متفاوتی بزنند. تنها دلیلی که ممکن است مردم دوباره به حزب لوپن رو بیاورند، ناامیدی از بقیه احزاب است.

لوپن حالا یک سیاستمدار کهنه‌کار است که از تجربه شرکت در 2دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درس گرفته و از عواقب شکست به خوبی آگاه است. این عضو پارلمان اروپا که بارها سیاست‌های مکرون برای مهار کرونا را زیر سؤال برده، چند روز پیش باز هم به تصمیم رییس‌جمهور فرانسه مبنی بر قرنطینه سراسری انتقاد کرد و سیاست‌های متغیر دولت شامل «محدودیت، برداشتن محدودیت و محدودیت مجدد» را به باد تمسخر گرفت.

 طبق نظرسنجی‌ها، فاصله 2رقیب نزدیک است. محبوبیت لوپن 47تا 48درصد و محبوبیت مکرون 52تا 53درصد اعلام شده است. زمانی به‌نظر می‌رسید که رأی‌دهندگان میانه‌روی چپ و راست حاضر بودند هر طور شده اجازه ندهند که لوپن به کاخ الیزه راه پیدا کند، اما امروز آنها که از مکرون دل خوشی ندارند، به‌ویژه در جناح چپ، گفته‌اند که انتخابشان رأی ندادن است. به همان اندازه که نارضایتی‌ها از مکرون زمینه را برای مبارزه انتخاباتی مارین لوپن هموارتر کند، زندگی سیاسی و صلاحیت لوپن نیز بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. 4سال پیش، مواضع سیاسی لوپن مشخص بود؛ او طرفدار جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا معروف به «فرگزیت» بود و وعده داد که کشورش را از حوزه یورو خارج می‌کند، مرزها را به روی مهاجران می‌بندد، اسلام‌گرایی را سرکوب می‌کند و تولید کارخانه‌ها و اشتغال را توسعه می‌دهد. رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، دیدگاه «میهن‌پرستانه» خود را در مقابل موضع «گلوبالیست» و متمایل به اروپای مکرون قرار می‌داد.

اما امروز لوپن ایده فرگزیت را کنار گذاشته و می‌گوید که در حوزه یورو خواهد ماند و تلاش خواهد کرد تا با اصلاح اوضاع داخلی، «ملت‌های اروپایی» را تقویت کند. این روزها که همه احزاب، وعده تأمین دارو، واکسن و تجهیزات محافظتی بیشتر برای مردم فرانسه می‌دهند، دیگر جایی برای شعارهای ناسیونالیستی او نیست. لوپن که در بین گروه‌های ضدواکسیناسیون طرفداران زیادی دارد، حالا از سیاست واکسن زدن حمایت می‌کند. مکرون اخیرا منشور «ارزش‌های جمهوریخواهانه» را مطرح کرده که هدفش سرکوب اسلام‌گرایی عنوان شده است. منتقدان او اما می‌گویند که این منشور، طرحی برای ریزش رأی‌های لوپن و شکست او در انتخابات است. خیلی از رأی‌دهندگان همچنان فقط نام خانوادگی لوپن را خواهند دید و تغییر مواضع او را نادیده می‌گیرند. طبق نظرسنجی‌ها، تقریبا یک‌چهارم آنها می‌گویند که در دور اول از لوپن حمایت خواهند کرد. اما این میزان بیشتر از تعداد یک سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال2017 نیست. البته این احتمال وجود دارد که او رأی‌های بیشتری به‌دست بیاورد. تمایز برخی از سیاست‌های او از جریان اصلی محافظه‌کار یا راست ناسیونالیست سخت است. در حقیقت، وعده‌های او مبنی بر محدود کردن حقوق شهروندی و کاهش مهاجرت، از حمایت احزاب محافظه‌کار در سرتاسر اروپا ازجمله انگلیس برخوردار است. با این حال، بسیاری از فرانسوی‌ها می‌پرسند که آیا لوپن شایستگی اداره کشور را دارد؟ خیلی‌ها مناظره دوم لوپن با مکرون در سال2017 را به‌خاطر دارند که مکرون در کمال خونسردی به او یادآوری کرد چطور یک شرکت تلفن‌سازی را با سازنده توربین‌های صنعتی اشتباه گرفته بود. شاید رییس‌جمهور فرانسه در مدیریت موج سوم کرونا نمره قبولی نگرفته باشد، اما اگر واکسیناسیون سرعت پیدا کند، او می‌تواند اشتباهاتش را جبران کند.

نگرانی‌ها از ناتوانی لوپن برای ریاست دولت فرانسه می‌تواند زمینه را برای ورود رقیبان جناح راست فراهم کند. خاویر برتراند، رییس منطقه شمال فرانسه اعلام کرده که قصد شرکت در انتخابات را دارد. والری پکرس، رییس منطقه پاریس نیز گفته احتمالا وارد رقابت انتخاباتی می‌شود. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق فرانسه و مایکل بارنیر، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت نیز از دیگر نامزدهای احتمالی هستند.

در نهایت، احتمالا لوپن دست‌کم در دور اول انتخابات، نه براساس توانایی‌هایش بلکه شخصیت، عواطف و نخبه‌ستیزی به قضاوت گذاشته می‌شود. چالش صلاحیت بیشتر در دور دوم خود را نشان خواهد داد که باز احتمال بُرد مکرون بیشتر خواهد بود. اما سیاست، قابل پیش‌بینی نیست. فرانسوی‌ها غیرمنتظره بودن را دوست دارند و هیچ‌کس بهتر از مکرون به این موضوع آگاه نیست.