۰ نفر

یک کارشناس مطرح کرد؛

اراده ایران، اروپا و آمریکا برای حل مساله برجام

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
کد خبر: 519506
اراده ایران، اروپا و آمریکا برای حل مساله برجام

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تاکید کرد: با توجه به برگزاری نشست برجامی در وین به نظر می رسد طرف های اصلی یعنی اروپایی ها و آمریکا و ایران اراده ای برای حل این مشکل دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا فرجی راد با اشاره به نشست برجامی در وین گفت: به نظر می رسد از سه طرف آمریکا، اروپا و ایران اراده ای برای حل این مشکل وجود دارد. البته غیر از این سه طرف که نقش اساسی دارند روس‌ها و چینی‌ها هم در این مساله حضور دارند که شاید خیلی با آمریکا و اروپا به صورت صددرصد هماهنگ نباشند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که اروپا نقش واسطه‌ای را دارد این گونه به نظر می رسد که تصمیم‌شان بر این است تا این مساله حل شود. در واقع از سوی سه طرف اصلی این قضیه یعنی ایران و آمریکا و اروپا چنین اراده ای وجود دارد. اما با همه موانعی که پیش می‌آید نهایتا به مسیری حرکت می کنند تا موضوع حل شود.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: از طرفی هم آمریکا گرفتار است. مشکلات داخلی و بین‌المللی اش زیاد است ، هم اروپا نگران است که کار از کار بگذرد و ایران تحقیق و توسعه خود را کامل کند و آخرین دستاوردهای علمی را به دست آورد. آن هم با فعالیت‌هایی که در زمینه غنی‌سازی و سانتریفیوژها به کار می‌برد.

سفیر سابق ایران در نروژ خاطرنشان کرد: طرف ایرانی هم مشکلات اقتصادی زیادی دارد که نمونه آن مساله واکسن در همه گیری کرونا است. اما تصور می کنم قدم مثبتی برداشته شده و شاید طرفین یک سوم راه را رفته است و از این به بعد به دنبال این هستند تا مسائلی که طرف ایرانی و آمریکایی دارند چه از نظر قانونی وغیر قانونی برای آنها راهکاری پیدا کنند تا بتوانند به تفاهم برسند.

فرجی راد همچنین خاطر نشان کرد: فکر می کنم اظهارات کارشناسان در این نشست و نمایندگان کشورها که به سمت پایتخت هایشان حرکت کردند توافقات و اظهاراتشان را به سمع مسئولان مربوطه برسانند و مجددا با اطلاعاتی که اخذ می کنند در نشست بعدی حضور داشته باشند.