۰ نفر

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا؛

تحریم‌ها در ادوار مختلف تأثیری بر تغییر رفتار ایران نداشت

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۱۱
کد خبر: 518745
تحریم‌ها در ادوار مختلف تأثیری بر تغییر رفتار ایران نداشت

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر شده تصریح کرده تحریم‌ها در ادوار مختلف تأثیری بر تغییر رفتار ایران نداشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا در گزارشی که چهارشنبه منتشر شده تصریح کرده تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت‌های متوالی و دوره‌‌های مختلف کنگره تأثیری بر رفتارهای ایران در منطقه و مسئله موشکی نداشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند.واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

در بخشی از گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمده است: «دولت‌ها و دوره‌های مختلف کنگره، تحریم‌های اقتصادی را در راستای تلاش برای تغییر رفتار ایران به کار گرفته‌اند. تحریم‌های آمریکا- و در وهله اول "تحریم‌های ثانویه" علیه شرکت‌هایی که با ایران مبادله می‌کنند- بر اقتصاد ایران آثار منفی داشته‌اند، اما تا به امروز تغییری در پیگیری اهداف راهبردی اساسی از سوی ایران از جمله فعالیت‌های منطقه و ساخت موشک نداشته‌اند.»

این مرکز مدعی شده تحریم‌ها در تصمیم ایران برای ورود به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تأثیر داشته‌اند، اما تصریح کرده اقدام دولت «دونالد ترامپ» در بازاعمال تحریم‌های متوقف‌شده ذیل برجام و وضع تحریم‌های جدید نیز در تغییر سیاست‌های ایران ناموفق عمل کرده است.

این گزارش همچنین تصریح کرده تلاش دولت‌های اروپایی برای برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی ذیل برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق مورد تأیید شورای امنیت، «ناموفق» بوده است.

در این گزارش آمده است: «اتحادیه اروپا و سایر کشورها برای مجاب کردن ایران جهت ماندن در برجام تلاشی ناموفق برای حفظ مزایای اقتصادی ناشی از این توافق، داشته‌اند.  ایران از اواسط سال ۲۰۱۹ با کاستن از تعهداتش در برجام به افزایش تحریم‌ها پاسخ داده است.»

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.