۰ نفر

واکنش چین به ادعای بلینکن؛

چین تشکیک آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا را محکوم کرد

۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبر: 516484
چین تشکیک آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا را محکوم کرد

دولت چین، تشکیک وزیر امور خارجه آمریکا درباره گزارش سازمان جهانی بهداشت پیرامون خاستگاه ویروس کرونا را محکوم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت چین به ادعای «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا علیه گزارش تهیه شده درباره خاستگاه ویروس کرونا، واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت، کشورش هرگز اتهامات بی‌اساس و برچسب‌زنی‌های گستاخانه آمریکا پیرامون شیوع ویروس کرونا را نمی‌پذیرد.

روز گذشته (یکشنبه)، بلینکن در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» درخصوص «روش و رویه‌های مورد استفاده» در تهیه گزارش سازمان جهانی بهداشت پیرامون خاستگاه شیوع ویروس کرونا، ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین ضمن تشکیک در شفافیت چین در این موضوع، مدعی شد که «ظاهراً دولت در پکن در نگارش آن کمک کرده است».

لیجیان در واکنش به این ادعاهای بلینکن گفت: «نگارش این گزارش توسط متخصصان دو طرف انجام گرفت و جمع‌بندی آن از طریق مطالعات متوالی در بستری علمی حاصل شده است».

دولت قبلی آمریکا نیز با گذاشتن اسم «ویروس چینی» بر روی ویروس کرونا، به اتهام‌زنی علیه چین و مقصر دانستن این کشور در شیوع آن پرداخته بود.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا و برخی متحدان واشنگتن مدعی شده بودند ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین ساخته شده است.

بهمن سال گذشته تیم اعزامی سازمان جهانی بهداشت به چین اعلام کرد بسیار بعید است که «کووید-۱۹» از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون راه یافته باشد .

«پیتر بن امبارک» از اعضای این تیم، همان زمان در نشستی خبری در چین درباره خاستگاه اولیه انتقال ویروس گفت محتمل‌ترین گزینه، انتقال از طریق یک حیوان واسطه است.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» امروز (دوشنبه) نوشت، در گزارش تهیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت که قرار است به زودی منتشر شود آمده است، محتمل‌ترین سناریو در شیوع ویروس کرونا، انتقال آن از خفاش به انسان از طریق «یک حیوان دیگر» است.

همچنین اسوشیتد پرس نوشت طبق کپی این گزارش، تولید این ویروس در آزمایشگاهی در شهر ووهان «بسیار غیرمحتمل» به نظر می‌رسد.