۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امضای قرارداد همکاری ۲۵ساله ایران و چین

۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبر: 516069
امضای قرارداد همکاری ۲۵ساله ایران و چین

وانگ یی وزیر خارجه چین که روز گذشته به ایران سفر کرده است در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران قرارداد همکاری ۲۵ ساله با این کشور را میان دو کشوری که هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند به امضا ‌رساند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛  به گزارش رویترز جزییات این توافق هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود توافق میان طرفین شامل سرمایه‌گذاری چین در بخش‌هایی از صنعت ایران از جمله انرژی و صنایع زیرساختی باشد.

در سال ۲۰۱۶، چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری و متحد دیرینه ایران توافق کرده تا تجارت دو جانبه دو کشور را در طی یک دهه آینده به بیش از ده برابر افزایش دهد.

خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» هم تنها دراین باره نوشت:‌ امضای برنامه جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توسط وزرای خارجه دو کشور بخشی از برنامه سفر وانگ یی به ایران است.

این توافق در شرایطی صورت می‌گیرد که تهران مواضع خود را در قبال ایالات متحده و دیگر طرفین امضا کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که قدرت‌های جهانی هستند، سخت‌تر کرده است.

روز پنجشنبه هم وزارت بازرگانی چین خبر داد که این کشور تلاش دارد تا از توافق هسته‌ای ایران محافظت و از منافع قانونی روابط چین با این کشور دفاع کند.

این اظهارات چین پس از آن اعلم شد که رویترز گزارش داد ایران در ماه‌های اخیر به صورت «غیرمستقیم» حجم بی‌سابقه‌ای از نفت را به چین صادر کرده در حالی که تامین کننده آن سایر کشورها عنوان شده است، این در حالی است که داده‌های گمرک چین بیانگر آن است که در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۱ هیچ واردات نفتی از ایران نداشته است.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا هم به زعم خود تلاش کرده تا مذاکرات با ایران در رابطه با توافق هسته‌ای را که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، احیا کند. هر چند اساسی‌ترین موانع  در مسیر بازگشت به مذاکرات تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران است که تهران اصرار به حذف آن پیش از انجام هر نوع مذاکره‌ای دارد.

به نظر می‌رسد ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی که توافق سال ۲۰۱۵ را به امضا رسانده‌اند در رابطه با اینکه کدام کشور باید گام نخست را در بازگشت به مذاکرات بردارد با تهران اختلاف نظر دارند، آن هم در شرایطی که بعید است تحریم‌های فلج کننده ایالات متحده علیه اقتصاد ایران به سرعت حذف شود.

با این حال، پس از افزایش صادرات نفت این کشور عضور اوپک در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، بار دیگر در ژانویه ۲۰۲۱ علیرغم تحریم‌های ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفت. این بدان معناست که با پایان دوران ترامپ و فشار حداکثری علیه ایران و کاهش شدید صادرات نفت ایران به دیگر کشورها و به خصوص چین، ممکن است رفتار خریداران نفت ایران با توجه به شرایط کنونی تغییر داشته باشد.