۰ نفر

کانادا ۹ شهروند روسیه را تحریم کرد

آغاز تنش در روابط کانادا و روسیه

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۵۴
کد خبر: 515661
آغاز تنش در روابط کانادا و روسیه

دولت کانادا به پیروی از آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه ۹ شهروند روسیه اعمال کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت کانادا به پیروی از ایالات متحده و اتحادیه اروپا ۹ شهروند روسیه را به نقض موازین حقوق بشر متهم کرده و تحریم‌هایی علیه آنها اعمال کرد.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین این تحریم‌ها را غیرقانونی خواند و گفت که مسکو آنها را تلافی خواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشته تحریم‌ها تحریم‌های کانادا ۹ مقام ارشد روسیه از جمله «سرگئی کرینکو»، معاون رییس دفتر رییس‌جمهوری روسیه، «آندری یارین»، رییس سرویس امنیت فدرال و «الکساندر بورتنیکف»، دادستان کل روسیه را هدف گرفته است.

کانادا گفته این تحریم‌ها به دلیل اقدام روسیه در بازداشت «الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای کرملین اعمال شده است.

دادگاهی در روسیه الکسی ناوالنی را به دلیل نقض مکرر قوانین مربوط به آزادی مشروط خود به تحمل ۳۰ ماه حبس محکوم کرده است.

ناوالنی و برادرش سال ۲۰۱۴ به جرم اختلاس به  چند سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند. اداره زندان‌های روسیه چند ماه پیش بار دیگر از او به دلیل نقض مقررات مربوط به این حبس تعلیقی شکایت کرده بود.

این شخصیت مخالف روسیه روز ۲۰ اوت 2020 هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت.

الکسی ناوالنی ۷ سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد. ادعایی که روسیه آن را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده است.

به دنبال بازداشت ناوالنی، «چارلز میشلم رییس شورای اروپا خواستار آزادی وی شد و رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه آزادی او را خواستار شد.

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه نیز از دولت مسکو خواست فورا ناوالنی را آزاد کند. 

پرونده الکسی ناوالنی به یکی از مسائل تنش زا در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است و بروکسل تا کنون تحریمهایی نیز علیه مسکو در این زمینه اعمال کرده است.