۰ نفر

ند پرایس؛

وزیر خارجه آمریکا درباره برجام به کنگره می‌رود

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 512579
وزیر خارجه آمریکا درباره برجام به کنگره می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر رویکرد «عمل» در برابر «عمل» برای بازگشت به برجام تاکید کرد و گفت در تعامل با اعضای کنگره، وزیر خارجه روز چهارشنبه به کمیته امور خارجی می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ند پرایس روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه خود ابتدا درباره مامور سابق اف بی آی که سالهاست مفقود شده است، سخن گفت و افزود: رویکرد ما در قبال ایران دیپلماسی است و در این مورد هم لازمه دیپلماسی داشتن کانالی برای ارتباط است که بتواند پاسخی درباره لوینسون بیابد.

وی ادامه داد: این یکی از ابزار مهم است و ما ابزارهای دیگری هم داریم که از آن برای یافتن اطلاعات در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هیچ اطلاعی از لوینسون ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره نامه ۱۴۰ نماینده به وزیر خارجه درباره توافق جامع با ایران هم گفت: مسیری که در این نامه اشاره شده است قویا با رویکرد ما درباره توافق هسته‌ای ایران تطابق دارد.

پرایس افزود: رویکرد ما به طور خلاصه نخستین اقدام «عمل» در برابر «عمل» است. اگر ایران به تعهدات خود تحت برجام پایبند شود، آمریکا هم اقدام مشابه انجام خواهد داد و سپس از آن به عنوان سکویی برای توافقی قوی‌تر و محکم‌تر استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد این توافق شامل نخست مدت آن و سپس نگرانی آمریکا، متحدان و شرکای منطقه است که موشک بالستیک و آنچه که او «حمایت ایران از تروریسم» خواند  را در بر می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: از این نظر، ما با کنگره در یک سمت قرار داریم و ما هر روز با متحدان، شرکا و کنگره در این زمینه تعامل داریم و به همین دلیل هم بلینکن وزیر خارجه روز چهارشنبه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان خواهد بود.

افغانستان راه حل نظامی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره روند صلح افغانستان و اینکه آیا زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کشور بازگشته است یا خیر، گفت: او امروز در دوحه برای مذاکره درباره روند صلح افغانستان است. ما طرف‌های افغانی را برای راه حل سیاسی و آتش‌بس تشویق می‌کنیم.

پرایس افزود: هیچ راه حل نظامی برای افغانستان ندارد. خلیلزاد از راه حل سیاسی حمایت می‌کند. ما از روند صلح به رهبری و مشارکت خود افغان‌ها پشتیبانی می‌کنیم. هر توافقی باید به عهده خود افغان‌ها باشد و به ما مربوط نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا خلیلزاد با طالبان هم دیدار داشته است، اظهار کرد: او برای دیدار با مذاکره کنندگان طالبان در دوحه است.

پیام تحریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پیام تحریم 2 عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم مدعی شد آمریکا متعهد است کسانی که او آنها را «مسئول سوء استفاده و نقض حقوق بشر» خواند، در ایران یا هر کشوری دیگر را پاسخگو نگهدارد.

پرایس افزود به همین دلیل امروز، دو ایرانی در این زمینه تحت تحریم قرار گرفتند. ما آنچه که منافع ما است را پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تبادل زندانیان با مقامات ایرانی در آمریکا یا جای دیگر مذاکره‌ای جریان دارد یا خیر، گفت: بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت شده مهم‌ترین اولویت ما است اما نمی توانم جزئیات کانال‌های مربوطه را بیان کنم.