۰ نفر

نخستین گام اروپایی بایدن

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰
کد خبر: 511714
نخستین گام اروپایی بایدن

روابط ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در دوران ریاست دونالد ترامپ در کاخ سفید فراز و فرودهای بسیاری داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  از جنجال‌ها بر سر سهمیه‌ها در ناتو تا تعرفه طرفین بر بیسکویت، روابط این دو متحد قدیمی را تحت تاثیر قرار می‌داد. با این حال با توافقاتی که طرفین در روزهای اخیر انجام دادند، به نظر می‌رسد ساکن جدید کاخ سفید نخستین گام برای بهبود روابط اتحادیه اروپا با آمریکا را برداشته است.

روز جمعه اتحادیه اروپا و آمریکا توافق کردند که در حین تلاش برای یافتن راه‌حلی بلندمدت درخصوص اختلافات خود بر سر تعرفه‌ها، به‌طور موقت میلیاردها دلار مالیاتی را که بر ایرباس و بوئینگ وضع شده به حالت تعلیق درآورند. اختلاف بر سر سوبسیدی که بر ایرباس و بوئینگ در جریان است، تاریخی ۲۰ساله دارد. بنا به گزارش نیویورک تایمز، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند تعرفه‌هایی که بر محصولاتی همچون غذا، نوشیدنی‌های الکلی و هواپیماهای یکدیگر وضع کرده‌اند را به‌صورت موقت، به حالت تعلیق درآورند.

جو بایدن و اورسولا فون‌در‌لاین، رییس کمیسیون اروپا روز جمعه در یک تماس تلفنی توافق کردند همه تعرفه‌های وضع شده در باب اختلاف در مورد یارانه‌های داده شده به بوئینگ و ایرباس را برای یک دوره اولیه چهار ماهه متوقف کنند. فون‌در‌لاین در بیانیه‌ای گفت: «این یک خبر عالی برای مشاغل و صنایع در دو طرف اقیانوس اطلس و سیگنالی بسیار مثبت برای همکاری اقتصادی ما در سال‌های آینده است.» از سوی دیگر در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن بر حمایت خود از اتحادیه اروپا و تعهد برای ترمیم و احیای شراکت اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده تاکید کرده است.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، سازمان تجارت جهانی به ایالات‌متحده و اروپا اجازه داده بود که به‌عنوان بخشی از اختلافات خود که تقریبا از دو دهه پیش بر سر یارانه‌ها به ایرباس و بوئینگ درگرفته بود، تعرفه‌هایی را علیه یکدیگر وضع کنند. در همین راستا اتحادیه اروپا بالغ بر ۴ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی تعرفه وضع کرده و در سوی دیگر، ایالات‌متحده بر ۵/ ۷میلیارد دلار از کالاهای اروپایی تعرفه تعیین کرد. اختلافات بر سر این هواپیماها، نخستین آزمایشی بود که دولت بایدن درخصوص بازسازی روابط آمریکا و اروپا با آن روبه‌رو بود و مقامات آمریکایی آن را برای تحقق اهداف تجاری و سیاست خارجی بسیار مهم می‌خوانند. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، ایرباس از توافق ایجاد شده میان طرفین استقبال کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت از همه اقدامات لازم برای ایجاد یک شرایط مساوی، پشتیبانی می‌کند. همچنین ایرباس در تلاش است تا به راه‌حلی بلندمدت برای ممانعت از تعرفه‌هایی که به ضرر می‌انجامد، دست یابد. سازمان تجارت جهانی پیش از این تاکید کرده بود که آلمان، فرانسه، اسپانیا و انگلیس به ایرباس از طریق وام‌های کمک‌کننده به توسعه هواپیما، تزریق سهام، بخشش بدهی و کمک‌های مالی دیگر، حمایت می‌کنند. این نهاد تجاری مستقر در ژنو همچنین تایید کرد که در ایالات‌متحده، بوئینگ از یارانه‌های غیرقانونی از طریق تخفیف مالیات مشاغل در ایالت واشنگتن بهره‌مند می‌شود. هر دو طرف مدعی‌اند که مایل به حل و فصل اختلافات هستند، حل و فصلی که در دوره ترامپ عملیاتی نشد چرا که او خواستار تعهد اروپا برای پایان دادن به کمک به ایرباس و بازپرداخت یارانه‌ها بود.

رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، دونالد ترامپ موضعی خصمانه و تهاجمی نسبت به اتحادیه اروپا داشت و آنان را به فریب ایالات‌متحده در تجارت متهم و تعرفه‌هایی را بر فلزات، هواپیما و سایر محصولات اروپایی اعمال می‌کرد. صنعت خودرو نیز از تهدیدهای ترامپ برای تعرفه‌ها مصون نبودند. دولت بایدن اما تاکید کرد که به سوی ترمیم روابط خود با اتحادیه اروپا به‌عنوان متحد نزدیک سابق خود گام برمی‌دارد چرا که به اجماع‌سازی برای مواجهه با مشکلات بزرگ‌تر جهانی چون تجارت غیرمنصفانه چین، نیازمند است.

برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه در توییتر خود نوشت: «سرانجام، ما از جنگ تجاری بین ایالات‌متحده و اروپا خارج می‌شویم که ماحصل آن تنها بازندگان بودند» در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و دفتر نماینده تجاری ایالات‌متحده تاکید شده که این تعلیق تعرفه‌ها به محض اتمام مراحل داخلی در هر دو طرف، اعمال خواهد شد و این توافق نامه نشان از عزم هر دو طرف برای یک شروع جدید است.

در این بیانیه آمده که هر دو طرف متعهد به دستیابی به یک راه حل جامع برای اختلافات هستند که شامل قوانینی در مورد سوبسید هواپیما در آینده، نظارت و اجرا و تلاش برای رسیدگی به شیوه‌های تجارت و چالش‌هایی که تازه‌واردانی همچون چین از بخش‌های غیربازاری به این بخش‌ها وارد می‌کنند.

ایالات‌متحده از طریق وظایف خود محصولات اصلی اروپایی مانند شراب فرانسوی و زیتون اسپانیایی را هدف قرار داده است در حالی که اروپا به تراکتور، آجیل و میوه‌های ایالات‌متحده  نشانه گرفته است. در دورانی که روابط اروپا و ایالات‌متحده به سردی میل می‌کرد، بسیاری از برندهای مطرح همچون جیوانی و مایکروسافت متضرر شدند. یک گروه تجاری به نمایندگی از صنعت مشروبات الکلی، این تصمیم را پیشرفتی امیدوارکننده در حل اختلاف تجاری طولانی‌مدت در مورد یارانه هواپیماهای غیرنظامی دانست که در پی آن ویرانی‌های زیادی را برای بخش نوشیدنی‌ها به وجود آورده بود. درحالی‌که ایالات‌متحده بر محصولاتی چون شراب فرانسوی و زیتون اسپانیایی، تعرفه وضع کرده بود، اروپا بر واردات آجیل، تراکتور و میوه از سوی ایالات‌متحده، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر در روز پنج‌شنبه ایالات‌متحده اعلام کرد که تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای که بر بریتانیا اعمال کرده بود را به حالت تعلیق درخواهد آورد تا روابط خود را با لندن پس از برگزیت ترمیم کند. این تعلیق چهار ماهه به آن جهت انجام می‌شود که طرفین بتوانند بر حل و فصل متعادل و بلندمدت این اختلافات تمرکز کنند. در پی این تصمیم دولت بریتانیا اعلام کرد که این توافق به آن معناست که این کشور می‌تواند محصولاتی چون مشروبات، بیسکویت و خامه را بدون اینکه مشمول عوارض ۲۵درصدی شوند از ایالات‌متحده وارد کند.