۰ نفر

معمای آینده ساکن الیزه

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 511710
معمای آینده ساکن الیزه

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه می‌خواهد اروپا را تغییر دهد، کشور خود را از نو تعریف کند و در انتخابات مجدد پیروز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  اما ابتدا باید از بزرگ‌ترین بحران اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم این کشور عبور کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در ملاقات اخیرش با تعدادی از خبرنگاران خارجی، ۱۰۰ دقیقه بدون ثبت یادداشت، فلسفی صحبت کرد و از ایده‌های خود درباره تغییرات در جهان گفت. او گفت‌وگوی خود را در باب آمریکایی‌گرایی و تغییر بازی و واسطه‌گران صادق متمرکز کرد که احتمالا این سخنان موجب لرزه افتادن بر قبر دوگل شده است.

او سپس جهانی‌گرایی فرانسه راکالبدشکافی کرد. او از تاریخ استعمار سخن گفت و در باب شبکه‌های اجتماعی اظهار نگرانی کرد و آنها را تهدیدی برای دموکراسی دانست. این سخنان برای فردی مانند امانوئل مکرون عادی به نظر می‌رسد اما در قامت رییس دولت هرگز. این سخنان مانند بازی والیبال بدون تور بود. با این حال این کلمات چندان توصیف‌کننده این مرد نبوده و نیستند. با گذشت چهار سال از یک دوره غالبا آشفته در دوران ریاست‌جمهوری مکرون، درحالی‌که سال آینده فرانسه شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌شود، حضور وی در راس دولت، همچنان در حد یک معما برای کشورش باقی مانده است. در این راستا باید گفت مکرون که در سال ۲۰۱۷ مورد حمایت چپ‌ها قرار گرفته بود، هم‌اکنون از جناح راست پشتیبان و هواخواه بیشتری پیدا کرده است.

او زمانی از اصلاح‌طلبان بازار آزاد بود اما حالا در دوران کووید-۱۹ خواستار نقش پررنگ‌تر دولت به منظور ایفای نقش حمایتی شده است. مکرون زمانی رهبر جنبش آزاد بود که در این نقش سلسله مراتب سیاسی قدیمی در فرانسه را از بین می‌برد اما اکنون قدرت او از سوی تروریسم و بیماری پاندمی مورد تهدید قرار گرفته است. آلن دوهامل، مفسر سیاسی می‌گوید: «با مکرون ما به اوج ریاست‌جمهوری در جمهوری پنجم رسیده‌ایم.» حال اما سوال اساسی این است که چه چیزی به مکرون ۴۳ ساله پایان خواهد بخشید، درحالی‌که اروپا در یک دوره توطئه‌آمیز به سر می‌برد و همزمان توانایی قاره در کنترل بیماری کووید-۱۹ زیر سوال رفته است، مکرون مصمم است کشورش و اروپا را در مسیری مستقل از چین و ایالات متحده هدایت کند. او در جلسه با خبرنگاران گفت: «روزی که همکاری مساوی با وابستگی شد، شما دیگر یک غلام هستید و دیگر دیده نمی شوید.» عصر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در حال پایان یافتن در سال‌جاری است، نام مکرون را بیش از پیش به سر زبان‌ها اندخته است تا «بزرگی» اروپا را آنگونه که او می‌ستاید، از نو شکل دهد و در کنار آن یک هویت جدید نیز برای عصر خشونت در فرانسه دست و پا کند. او حتی می‌تواند انتخابات سال آینده را پیروز شود، کاری که هیچ‌کدام از روسای‌جمهور فرانسه از سال ۲۰۰۲ نتوانسته‌اند انجام دهند. با این حال فرانسه با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی خود از جنگ جهانی دوم به این سو روبه‌رو است. اقتصاد این کشور ۳/ ۸ درصد آب رفته است. میلیون‌ها شغل تعطیل شده و بیش از ۸۷ هزار نفر نیز به دلیل ویروس کرونا فوت شده‌اند. همه این عوامل می‌تواند موجب سقوط مکرون در فرانسه شود. اصرار فرانسوی‌ها برای به زیر کشیدن یک رهبر در این کشور را هرگز دست‌کم نگیرید.

کلویی مورین، یک استاد علوم سیاسی می‌گوید: «با توجه به چندپارگی ملی این امر دور از ذهن نیست. هر چیزی بین این زمان تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده می‌تواند رخ دهد. این استاد دانشگاه حتی احتمال استعفا را دور از ذهن نمی داند و تمرکز بیش از حد او بر قدرت می‌تواند موجب مشکلات فراوان شود.

مکرون برای فرانسه و اروپا یک معماست. در کلام فورتزا، یک قانون‌گذار ۳۴ ساله این موضوع را بیشتر می‌شود، درک کرد: «ابتدا او الهام‌بخش من بود. او راه ما برای مدرنیزه شدن چپ بود. اما بعدا متوجه شدم که اهل استفاده از تاکتیک‌های مختلف است و ما واقعا نخواهیم فهمید چه در سر او می‌گذرد؟»