۰ نفر

جلسه سالانه کنگره ملی خلق برگزار شد؛

شی: شرق در حال برخاستن است

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۳۳
کد خبر: 511282
شی: شرق در حال برخاستن است

چین روز جمعه پیامی قاطعانه برای پیشبرد برنامه گسترده رهبری خود شی جین پینگ، در حوزه اقتصاد و سیاست در این کشور ارسال کرد و نشان داد شیوه سخت‌گیرانه برای چالش‌های حزب کمونیست چین در نظر گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رهبران چین در افتتاحیه مجلس قانون‌گذاری سالانه‌شان، یعنی کنگره ملی خلق، در قوانین پیشنهادی جایگاه طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ را به شدت تنگ کردند. آنها حداقل ۶ درصد رشد اقتصادی را برای امسال تعیین کردند و جهان را از افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی مطلع کردند. آنها طرحی بلند‌مدت را منتشر کردند که حکایت از کاهش وابستگی چین به انرژی، فناوری و بازارهای خارجی دارد.

این اقدامات نشان‌دهنده اعتقادات شی است که در هر حالتی قصد دارد منابع چین را تامین کند. این در حالی است که بیشتر جهان هنوز با بیماری پاندمی دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز از تبعات اقتصادی و سیاسی آن خلاص نشده‌اند.

چین پس از اینکه در سال گذشته نتوانست ویروس کرونا را مهار کند، کنترل‌های سخت‌گیرانه‌ای را اعمال کرد که نتیجه این شد که در داخل مرزهای این کشور، این ویروس از بین رفته است. این موفقیت، امکان بازگشت اقتصادی نسبتا سریع چین را فراهم کرده و اعتقاد حزب کمونیست را در مورد کارکرد سیستم استبدادی چین در حالی که سیستم دموکراتیک ایالات متحده متزلزل است، تقویت می‌کند.

در ماه‌های منتهی به جلسه قانون‌گذاری، شی جین پینگ تلاش کرد تا مسیر اقتدارگرایانه چین بیش از پیش تقویت شود. او در پشت درهای یک جلسه محرمانه به اعضای رده بالای حزب گفته بود: «شرق در حال برخاستن است، در حالی که غرب افول کرده است.» حالا شواهد نشان می‌دهد با پیروزی مقتدرانه چین در مهار بیماری پاندمی، «شی» به دنبال تمرکز بر قدرت بیشتر خود خواهد بود. با اعمال قوانین جدید برای هنگ‌کنگ هم، رئیس‌جمهوری چین قصد دارد تا تاج و تخت خود را بیشتر تقویت کند. او حالا با قوانین جدی قصد دارد تا اعتراضات موافقان دموکراسی در هنگ‌کنگ را بیشتر مهار کند. در سال ۲۰۱۹، دولت چین از این اعتراضات به شدت تحت فشار قرار گرفته بود. به همین منظور در کنگره ملی خلق چین، بزرگ‌ترین نشست سیاسی این کشور که یک هفته به طول می‌انجامد، بازبینی قوانین انتخاباتی هنگ‌کنگ را در دستور کار قرار داده است. در این راستا وانگ چن، نایب رئیس کنگره ملی خلق چین، روز جمعه اعلام کرد متمم‌های قانون اساسی هنگ‌کنگ بازبینی می‌شوند تا روزنه‌های انتخاباتی را برای مخالفانی که به دنبال استقلال از چین هستند، ببندند. رهبران چین می‌گویند می‌خواهند نظام انتخاباتی هنگ‌کنگ را به گونه‌ای  تغییر دهند که قدرت میهن‌دوستان در آن تضمین شود. سال گذشته میلادی همه اعضای دموکراسی‌خواه شورای هنگ‌کنگ استعفا کردند. این دولت شهر مدت‌ها است صحنه برخورد پلیس با تجمع‌های معترضان دموکراسی‌خواه بوده است. هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ به مدت ۹۹ سال تحت قیمومیت انگلیس بود، اما در آن سال با انقضای مدت اجاره، به حاکمیت جمهوری خلق چین بازگشت.

طبق اصل «یک کشور، دو سیستم» که دولت مرکزی چین هنگام تحویل حاکمیت هنگ‌کنگ آن را پذیرفت، قرار بود، این سرزمین تا سال ۲۰۴۷ از حقوق و آزادی‌های دموکراتیک در حدی بالاتر از ساکنان سرزمین اصلی چین برخوردار شود و ساکنان آن بخش عمده امکانات و حقوقی را که در زمان استعمار انگلیس از آن برخوردار بودند، حفظ کنند. با این حال با قوانین جدید، طرفداران دموکراسی در این دولت شهر به شدت محدود خواهند شد.

افزایش هزینه‌های نظامی چین

سوای مسائل هنگ‌کنگ، چین قصد دارد تا از طریق افزایش هزینه‌های نظامی، تسلط خود را در منطقه و جهان بهبود ببخشد. در این راستا بودجه نظامی چین ۷ درصد افزایش خواهد داشت و به ۱۷۵ میلیارد یورو خواهد رسید. در این کنگره مشخص شد، پکن قصد دارد بودجه نظامی خود را برای سال ۲۰۲۱، حدود ۸/ ۶ درصد افزایش دهد که کمی بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

۲۰۹ میلیارد دلار بودجه نظامی چین برای سال جدید که سه تا چهار برابر کمتر از بودجه رقیب دیرینه خود، ایالات متحده است. آدام نی، مدیر مرکز سیاست چین از استرالیا گفت: این رقم اعلام شده رسمی است که احتمالا تمام هزینه‌های مربوط به امور دفاعی را در نظر نمی‌گیرد. این مشکل در کشورهای دیگر هم مانند آمریکا، وجود دارد. چین این افزایش‌ها را به چند دلیل توجیه می‌کند: رسیدن به غرب، بهبود حقوق نظامیان، به ویژه جذب استعدادهای جدید در ارتش، اما مهم‌تر از همه دفاع بهتر از مرزها با تسلیحات گران قیمت.

آمادگی برای حمله فرضی به تایوان، یک جزیره ۲۳ میلیون نفری که پکن آن را چینی می‌داند نیز به شدت بر بودجه ارتش خلق سنگینی می‌کند. وزارت دفاع چین در ماه ژانویه هشدار داد که استقلال تایوان ‌مانند اعلان جنگ خواهد بود.

روابط چین - آمریکا و روابط چین - هند، به ویژه در سال گذشته تیره شده است. به گفته سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چین، تهدیدات خارجی که چین با آن روبه‌رو است، او را مجبور به تقویت توانایی‌های دفاعی خود می‌کند، به ویژه در مواجهه با مداخله آمریکا در مساله تایوان.