۰ نفر

توصیه هیل به بایدن: راه ریگان را برو و با روحانی دیدار کن

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۳۵
کد خبر: 511213
توصیه هیل به بایدن: راه ریگان را برو و با روحانی دیدار کن

نشریه آمریکایی هیل به جو بایدن توصیه کرده است برای ملاقات با حسن روحانی مثل ترامپ تلاش کند و الگوی ریگان را به کار بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، هیل در یادداشتی به ماجرای مک فارلین در دوران ریگان اشاره کرده و یادآوری کرده است که روحانی در آن زمان به عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش آفرینی می کرد.

سی و سه سال قبل، رییس جمهور رونالد ریگان دستیاران خود را برای ملاقات با گروهی از مقامات میانه رو ایرانی اعزام کرد. روحانی که در آن زمان 37 ساله بود ، هدایت هیات ایرانی را بر عهده داشت، زمان آن رسیده که بایدن هم صفحه ای از کتاب ریگان-ترامپ را برداشته و برای دیدار با روحانی اعلام آمادگی کند

هیل نوشته است: دونالد ترامپ نیز بارها به دنبال ملاقات با رییس جمهور ایران حسن روحانی بود و سرانجام این دو رهبر در اواخر سال 2019 به طور چشمگیری حداقل در سخنان به ملاقات با یکدیگر اظهار تمایل می کردند

ملاقات بایدن-روحانی می تواند بهترین راه برای کاهش تنش های خاموش در خاورمیانه باشد، تنها راه کاهش درگیری های منطقه ای،  گفت وگو درباره برنامه موشکی ایران و گفت وگو درباره پایان دادن به حضور گروه های حامی ایران در منطقه است، این گروه ها عناصر اصلی استراتژی دفاعی و بازدارندگی تهران هستند و از حمایت گسترده مردم ایران برخوردار هستند.

این نشریه آمریکایی ادعا کرده است دیدار بین بایدن و روحانی می تواند به تضعیف موقعیت  محافظه کاران ایران که مانند جمهوری خواهان کنگره مخالف تعامل دیپلماتیک هستند، منجر شود

نویسنده هیل مدعی است: ریگان در اواسط دهه 1980 این فرصت را به خوبی درک کرد و بایدن اگر عاقل باشد باید از الگوی ریگان پیروی کند، به ویژه اینکه روحانی این بار نسبت به 37 سال قبل که آینده سیاسی خود را در ماجرای مک فارلین و دیدار مخفیانه با تیم ریگان به خطر انداخت، نفوذ بیشتری دارد

فراتر از این، دیدار بایدن و روحانی می تواند بر انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر بگذارد و طیف محافظه کاران ایرانی از همین چشم انداز ترس دارند.

به لطف سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ ، جایگاه محافظه کاران ضد آمریکایی در ایران در انتخابات آینده که برای جانشینی دولت میانه رو روحانی برگزار می شود قوت گرفته است، اما کاهش تنش ناشی از ملاقات بایدن-روحانی می تواند فرصت را برای پیروزی نامزدهای معتدل تر فراهم کند.

اگرچه این مقایسه خوبی نیست اما تعامل دیپلماتیک ریگان با رهبر شوروی میخائیل گورباچف ​​در اینجا می تواند الگو باشد. گورباچف ​​، مانند روحانی ، اصلاح طلب و به ظاهر میانه رو  به نظر می رسید. طی سه سال و پنج نشست اجلاس سران ، ریگان و گورباچف دوستی عمیقی برقرار کردند و برای از بین بردن موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد به توافق رسیدند ( اشاره به پیمان سالت بین شوروی و آمریکا )

درباره ایران نیز بایدن یک فرصت فوق العاده برای تقلید از الگوی ریگان-گورباچف ​​دارد. در واقع  بایدن با داشتن سابقه ای از قدرت دیپلماتیک، می تواند به روحانی کمک کند تا برنامه خود را در زمینه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی ادامه دهد.