۰ نفر

اظهارات مداخله‌ جویانه نماینده سعودی درباره پرونده هسته‌ای ایران

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 511200
اظهارات مداخله‌ جویانه نماینده سعودی درباره پرونده هسته‌ای ایران

در شرایطی که اکثر کشورها از تفاهم ایران و آژانس بین المللی هسته ای استقبال کردند، رسانه های سعودی اظهارات نماینده این رژیم در وین را در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه کشورش همسو با مواضع رژیم صهیونیستی، با هدف عقده‌گشایی علیه ایران، بازنشر کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عبدالله بن خالد بن سلطان» سفیر عربستان در اتریش و نماینده سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در ادامه لفاظی‌های مقامات کشورش علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مدعی شد که «گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده سازش ناپذیری ایران در تعامل با مطالبات آژانس در مورد سایت‌های اعلام نشده طی یک سال و نیم گذشته است».

وی که این اظهارات را در نشست روز پنجشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرده است، ایران را به «زمینه‌سازی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای» متهم کرد و مقابله جامعه جهانی با آنچه را که «سیاست باج‌خواهی هسته‌ای» ایران توصیف کرده است، خواستار شد.

شاهزاده سعودی که نمایندگی کشورش در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین را هم بر عهده دارد، مدعی شد: «ادامه پاسخ‌های ناخوشایند و فاقد اعتبار فنی ایران، نشان دهنده عدم جدیت این کشور در همکاری با آژانس است، علی رغم اینکه مدیرکل آژانس درباره عدم وجود پیشرفت در مورد مسایل مربوط به پادمان‌ها ابراز نگرانی کرده است».

سفیر عربستان در اتریش در ادامه ادعاهایش علیه ایران افزود: «ایران ظاهرا به سیاست باج خواهی هسته‌ای اعتقاد دارد و این موضوع به وضوح در اظهارات علنی مسئولان این کشور منعکس می‌شود. آنها همچنان به زمینه‌سازی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهند که این نشان دهنده یک خطر واقعی گسترش در منطقه است و اگر به طور قاطع مهار نشود منجر به بی ثباتی در منطقه و کل جهان می‌شود».

این  مقام سعودی در حالی از خطر فعالیت های ایران برای منطقه سخن گفته که کشورش دارای فعالیت های کاملا غیر شفاف هسته ای است و در کنار آن از بزرگترین خریداران تسلیحات جنگی مدرن در جهان محسوب می شود.

عبدالله بن خالد بن سلطان با بیان اینکه «جامعه جهانی باید مواضع قاطعی برای توقف این باج‌گیری و اقدامات تحریک‌آمیز ایران اتخاذ کند»، تصریح کرد: «مسئولیت حفظ نظام پادمان که در معرض خطر است، به عهده کشورهای عضو شورای حکام است».

این اظهارات مداخله‌جویانه نماینده سعودی در حالی مطرح می‌شود که «استفن کلمنت» سفیر اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، از تفاهم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست اخیر شورای حکام استقبال و اعلام کرد که این اتحادیه از تفاهم به دست آمده حمایت می‌کند.

ادعاهای این شاهزاده سعودی با فاصله یک روز دوباره توسط رسانه های  عربستانی بازنشر شده است که این امر از نظر کارشناسان نشان می دهد، سعودی ها اساسا به دنبال برهم زدن هر نوع توافق یا کاهش تنش در منطقه هستند.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گذشته در پایان سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

همزمان، «علی ربیعی» سخنگوی دولت توافق با آژانس را حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن به دیپلماسی عنوان کرد و گفت: انتظار داریم که اعضای شرکت کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی را برای اثبات حسن نیت بردارند.

ربیعی خاطرنشان کرد، انتظار می‌رود همه طرف ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.