۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

بایدن آغاز ناامید کننده‌ای در بازگشت به برجام داشت

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲
کد خبر: 509958
بایدن آغاز ناامید کننده‌ای در بازگشت به برجام داشت

سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا اگر می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد اول باید تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند، گفت: این مسیر نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،  سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) با بیان اینکه آمریکا اگر می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد اول باید تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند، گفت: این مسیر نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد.

خطیب‌زاده گفت: دولت جدید آمریکا متاسفانه دنبال این است که مسیر ترامپ را با چندجانبه‌گرایی منفی به پیش ببرد.

وی افزود: ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم اگر رفتار متفاوتی را از طرف مقابل ببینیم پاسخ ما هم متقابل خواهد بود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درخصوص برجام گفت: اینکه آمریکا در مسیر غلطی قرار دارد روشن است اما دولت آقای بایدن آغاز ناامید کننده ای را در اجرای تعهداتش داشت.

وی با اشاره به همکاری ایران و آژانس گفت: مسیر همکاری ما با آژانس در چارچوب پادمان ادامه خواهد یافت. طرف های برجامی باید قدر تفاهم ایران با آژانس را بداند و از این فرصت استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به تهران گفت: یکی از محورهای مباحث ما با وزیر خارجه عراق درخصوص برخی تحولات در عراق و حوزه امنیتی پیرامونی ما بود. پرونده شهادت سردار سلیمانی و پیگیری آن نیز، همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به وسالی درخصوص وضعیت مسلمانان چین در استان اویغور، گفت: بدترین رویکرد در قبال اینگونه مسائل، سیاسی کردن این موضوعات است که آمریکا و اروپا با این رویکرد آن را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: اینکه برخی طرف ها تلاش کنند این مساله را تبدیل به یک ابزارسیاسی و چانه زنی برای خود بکنند، غلط است. ما مسیر گفتگو با چین را در همه زمینه ها داشته ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دوران تحریم یکی از کشورهایی که روابط نزدیکی با ما داشته، چین بوده است. چین در طول یاغی گری آمریکا نفت ما را خریده و اعلام هم کرده است.

خطیب زاده تاکید کرد: مشارکت ایران و چین راهبردی است و در حوزه های مختلفی ادامه دارد که برخی از آنها را مردم می دانند. دیروز ۲۵۰ هزار واکسن اهدایی نیز از چین به ایران داشتیم. روابط ایران و چین بدخواهانی دارد اما در پکن و تهران مدیریت درست روابط در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت آقای روحانی چرا از مذاکره با بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دیپلماسی طفره می‌رود؟، گفت: شما با دیپلماسی نمی‌توانید جنگ کنید و فشار بیاورید. مسیر دیپلماسی روشن است و این دیپلماسی منجر به ۱۵۰ صفحه قرارداد برجام شده است؛ امروز وقت عمل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای منافع ملت ایران نمی‌توانیم گروهی که برای برجام مذاکره کرد و دروغ هایی هم در آن زمان گفت، امروز نمی‌خواهد تغییری در مواضع خودش انجام دهد. برای حل مسائل همواره باید نگاه به داخل باشد نه به خارج. ما سه قدم ساده برای انها اعلام کردیم، اعلام اجرای تعهدات، برداشتن تحریم ها و برگزاری جلسات.

خطیب‌زاده گفت: آنها نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را حفظ کنند و تحریم‌ها را داشته باشند و گردن کشی ها را ادامه دهند و از طرفی پشت میز بنشینند. برای اینکه این مسیر دیپلماسی باشد نه مسیر نیرنگ باید تغییر در مسیر در دولت آمریکا باشد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا نه تنها به دنبال کاهش فشارها نیست بلکه در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خود می‌خواهد فشار را بر ایران افزایش دهد. ما هیچ گفتگوی دوجانبه ای با آمریکا نداریم و تا زمانی که آنها مسیر غلط خود را اصلاح نکنند، تغییری در سیاست ایران اتفاق نمی‌افتد.

ادامه دارد ...