۰ نفر

مقام ارشد ایرانی؛

آمریکا بدون جبران خسارت‌ها نمی‌تواند به میز مذاکرات بازگردد

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۱۷
کد خبر: 509827
آمریکا بدون جبران خسارت‌ها نمی‌تواند به میز مذاکرات بازگردد

یک مقام ارشد ایرانی در گفت‌وگو با یک شبکه خبری قطری گفت که آمریکا بدون جبران خسارت‌های گذشته نمی‌تواند به میز مذاکرات بازگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری الجزیره گفت که آمریکا بخشی از گروه 1+5 نبوده  و پیش از بازگشت آمریکا به برجام، هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکا قبل از آنکه درباره هرگونه پیشنهادی برای مذاکره درباره توافق هسته‌ای صحبت کند باید تحریم‌ها با لغو کند.

این مقام ارشد ایرانی که الجزیره به نام آن اشاره‌ای نکرده، اضافه کرد: «دولت بایدن در صورتی که بخواهد به توافق هسته‌ای بازگردد،‌ می‌داند چه کاری باید انجام دهد و این نیازمند مذاکره نیست.»

وی ادامه داد: «واشنگتن باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بدون هیچگونه میانجی یا پیشنهادی متعهد شود.»

این مقام ایرانی افزود: « ترامپ 800 نهاد و فرد ایرانی را تحریم کرد و دولت باید پیش از هرگونه اقدامی باید این تحریم‌ها را بردارد».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت سال 1397 پس از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت. ترامپ درصدد بود به وسیله این سیاست، ایران را وارد کند که توافق جدیدی را که محدودیت‌های بیشتری دارد قبول کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام سیاست صبر راهبردی را در پیش گرفت و حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا به تمامی تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بود.

در حالی که سه کشور اروپایی طرف برجام متعهد شده بودند که مزایای برجام برای ایران را پس از خروج آمریکا فراهم کنند عملا هیچ اقدامی انجام ندادند و تنها به ارائه وعده‌ پرداختند.

دولت دونالد ترامپ در حالی روز 20 ژانویه به پایان رسید که با وجود اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، اما نتوانست به هدف خود برسد.

دولت «جو بایدن» پس از ورود به کاخ سفید همچنان به ادامه رویکرد دولت قبل ادامه داده و در حالی که واشنگتن از برجام خارج شده، اعلام کرده که نخست ایران باید به تعهدات خود تحت توافق برجام پایبند باشد و پس از آن این کشور به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.