۰ نفر

رفیق قدیمی بایدن همچنان در رأس

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷
کد خبر: 509266
رفیق قدیمی بایدن همچنان در رأس

«نانسی پلوسی»، رقیب سرسخت رییس‌جمهوری کنونی ایالات‌متحده و دوست قدیمی «جو بایدن» که کمتر از دو هفته دیگر به‌عنوان چهل‌وششمین رییس‌جمهوری آمریکا وارد کاخ‌سفید می‌شود، در رقابتی نفس‌گیر با «کوین مک‌کارتی» جمهوری‌خواه، رییس مجلس نمایندگان آمریکا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این سیاست‌مداران کهنه‌کار 80‌ساله و عضو ارشد حزب دموکرات زمانی که پنج نماینده هم‌حزبی‌اش از رأی‌دادن به او خودداری کردند، امیدش را از دست داد،‌ اما در نهایت توانست با ۲۱۶ رأی در برابر ۲۰۹ رأی، برای بار سوم سمت ریاست این نهاد را در اختیار بگیرد.

دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر در افزایش تعداد کرسی‌های خود در مجلس نمایندگان موفق نبودند و با آغاز سال ۲۰۲۱ چند کرسی خود در این مجلس را به جمهوری‌خواهان واگذار کردند‌، اما با در‌اختیار‌داشتن ۲۲۲ کرسی از ۴۳۵ کرسی این مجلس، همچنان اکثریت را در دست دارند؛ هرچند از دست‌دادن این کرسی‌ها، کار آنان را برای تصویب لوایح‌شان دشوار می‌کند. این در حالی است که هنوز تکلیف تمامی کرسی‌های سنا مشخص نشده است. سرنوشت مجلس سنای آمریکا وابسته به نتایج انتخابات پنجم ماه ژانویه در ایالت جورجیا است. حزب جمهوری‌خواه در‌حال‌حاضر ۵۰ کرسی از مجموع ‌‌صد کرسی سنا را در اختیار دارد و در صورت پیروزی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا و کسب دو کرسی بیشتر، شمار سناتورهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در سنا مساوی خواهد شد، اما با احتساب رأی «کامالا هریس»، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، اکثریت این مجلس نیز در اختیار دموکرات‌ها قرار خواهد گرفت و در چنین شرایطی دموکرات‌ها می‌توانند به پیشبرد سیاست‌هایشان دل‌ خوش کنند.

‌نانسی پلوسی در ژانویه سال ۲۰۱۹ و پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای، ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده گرفت. او پیش از این نیز بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱٠ رییس مجلس نمایندگان بود و نخستین زنی است که در طول تاریخ ایالات متحده آمریکا، به مقام ریاست مجلس نمایندگان این کشور دست یافته است.

او از نخستین مخالفان «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری کنونی آمریکاست و سال گذشته نقشی کلیدی در جریان بررسی و تصویب طرح استیضاح رییس‌جمهوری در مجلس نمایندگان ایفا کرد. روابط نانسی پلوسی و ترامپ در دو سال گذشته، دچار تنش‌های شدیدی بوده، به‌طوری‌که آنها ماه‌هاست با یکدیگر گفت‌وگو نکرده‌اند و ترامپ بارها در توییت‌ها یا سخنرانی‌های خود از او به‌عنوان «نانسی دیوانه» یاد کرده است. اما با آغاز‌به‌کار دولت جو بایدن،‌ پلوسی که با اختلاف بسیار اندک توانست کرسی ریاست خود را حفظ کند،‌ پس از دو سال می‌تواند نفس راحتی بکشد.

سابقه دوستی میان پلوسی و بایدن فراتر از سه دهه است و این دو اکنون با استفاده از این سابقه همکاری طولانی باید برای بازیابی ائتلاف از‌دسته‌رفته میان دموکرات‌ها بر سر موضوعاتی چون پاندمی کرونا و رکود اقتصادی که تا حدی رو به بهبود است، تلاش کنند. بسیاری بر این باورند که پلوسی و بایدن سال‌ها تلاش کردند تا میان هم‌حزبی‌هایشان از‌جمله میانه‌روها و ترقی‌خواهان ائتلاف ایجاد کنند و اکنون که هدایت کاخ‌سفید به دموکرات‌ها رسیده است، آنها می‌توانند در این مسیر به‌طور مشترک گام بردارند. نخستین گام مشترک این زوج هم‌حزبی همکاری با «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا است تا بتوانند کنترل این مجلس را نیز در پنجم ماه ژانویه در دست بگیرند؛ این همکاری در صورت موفقیت می‌تواند راهگشای دولت بایدن برای پیاده‌سازی سیاست‌های داخلی و خارجی‌اش باشد. جو بایدن در طول مبارزات انتخاباتی‌اش برای شکست دونالد ترامپ وعده‌های بسیاری را به رأی‌دهندگان داده است و برای تحقق آنان راه بسیار دشواری را پیش‌رو دارد.

«هری رید» رهبر سابق اکثریت سنا درباره همکاری این زوج می‌گوید: «آقای بایدن معمولا نگاهی محافظه‌کارانه به گفت‌وگوها دارد و برای هیچ معامله‌ای عجله ندارد؛ پلوسی نیز بر‌اساس جدول زمانی کار می‌کند اما اعتماد آنان به یکدیگر کارساز است». «سن کافمن» دستیار دیرینه بایدن که اکنون ریاست دوره انتقال ریاست‌جمهوری را برعهده دارد‌ نیز بر این باور است که در حزب دموکرات همواره طیف وسیعی از عقاید ایدئولوژیک حاکم بوده است و با اتمام انتخابات، اکنون بایدن باید حزب را پشت‌سر خود متحد نگه دارد.

او می‌گوید: «دموکرات‌ها مانند جمهوری‌خواهان نیستند که بر روی مسائل غیرممکن سرمایه‌گذاری کنند و پلوسی همیشه توانسته ائتلاف موجود را در مجلس حفظ کند». اشاره کافمن به همان ائتلافی است که به بایدن کمک کرد تا رییس‌جمهوری آمریکا بشود اما اکنون باید دید با این اختلاف اندک در هر دو مجلس،‌ آیا بایدن و پلوسی می‌توانند آمریکا و دموکراسی از‌دست‌رفته‌اش را بازیابی کنند یا مانند گذشته جمهوری‌خواهان مانع تحقق رؤیاهای آنان خواهند شد.