۰ نفر

اتحادیه اروپا: نباید فرصت احیای برجام را از دست بدهیم

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۱۲
کد خبر: 509177
اتحادیه اروپا: نباید فرصت احیای برجام را از دست بدهیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی از طرف‌های برجام خواستار استفاده از فرصت‌های کنونی برای احیای این توافق شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز (جمعه) در سخنانی خواستار احیای توافق هسته‌ای ایران و استفاده از فرصت‌های کنونی شد.

بورل در پیامی ویدئویی با تکرار ادعا‌های خود مبنی بر کاهش پای‌بندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، گفت: «اکنون فرصتی داریم که نباید از دست بدهیم. من به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده در برجام معتقدم اکنون فضای ایجاد روابط دیپلماتیک داریم. ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و برجام را به مسیر خود بازگردانیم.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا همچنین ادعا‌های پیشین خود را تکرار کرد و مدعی شد: «اقدامات اخیر هسته‌ای ایران نگران‌کننده است. واکنش ما در بیانیه دیروزمان مشهود است.»

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در این بیانیه گفته است: «ما مصمم هستیم که برای حفظ برجام و اطمینان از اجرای کامل آن، با جامعه بین المللی همکاری کنیم و به شدت از تصمیم ایران برای تعلیق اجرای موقت پروتکل نگرانیم.»

هفته گذشته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، از ایران خواست تا مقدمات دیپلماتیکی که ازسوی غرب به‌منظور حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام می‌شود را بپذیرد و کشورمان را به دست‌کم گرفتن شفافیت مورد نیاز برای برجام متهم کرد.

پیش از آن «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرده بود واشنگتن دعوت اروپا برای گفت‌وگو با ایران را پذیرفته است.

دولت دونالد ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران  را به بهانه‌های واهی نقض آن ازسوی ایران زیرپا گذاشت و پس از آن کارزار غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت. اکنون مساله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» است.